Posten Norge var et av de første store fraktselskapene, kanskje det aller første, som innledet en overgang til nullutslippskjøretøy. Dette skjedde faktisk mange år før Tesla hadde klar sin første elbil.
Allerede tilbake i 2008 spikret nemlig Posten sin første elektriske strategi, og siden har de prøvd ut det meste av kjørbare miljøløsninger.
-->
I fjor tok de også det aller siste steget ‒ de store lastebilene.
De første elektriske lastebilene kom fra tyske MAN, et merke i den store Volkswagen-gruppen. Mer eksakt var det en MAN eTGM som har en totalvekt på 26 tonn med opptil 11 tonn nyttelast, og er åtte meter lang pluss førerhuset.
Det er en god start, men de har en lang vei å gå kjøre. Posten har nemlig en portefølje på rundt 780 lastebiler, i tillegg rundt 3.050 varebiler og mopeder. Dette er Norges største kjøretøypark.
Og nå gir de enda mer gass.
Posten har nemlig levert inn en stor ordre til Volvo Norge.
‒ Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge.
Bestillingen lyder på 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri. Disse kommer med samme drivverk, men har litt forskjellige konfigurasjoner ‒ fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er uten tvil den største avtalen Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge, understreker Sanne.
Posten har i tillegg liggende inne en bestilling 13 biogassbiler og tre elektriske lastebiler. Totalt skal Volvo levere 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten i løpet av året.
‒ Dette er kjøretøy vi raskt ønsker å sette i drift fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.
‒ 37 prosent av vår kjøretøypark går nå på fornybar energi, og den skal økes betydelig i tiden framover. Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo.
I likhet med flere andre store lastebil-produsenter har Volvo på gang en svær satsting på el-lastebiler, men den kommer ikke uten risiko. For det legges enorme summer rundt utviklingen, og markedet er langt mindre enn for eksempel for de som utvikler elbiler.
En så stor bestilling som den fra Posten betyr dermed svært mye for Volvo, men ikke bare for økonomien. Mange vil nå følge med på hvordan de håndtere utfordringene rundt morgendagens distribusjonsutfordringer.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge.
Den nye avtalen bekrefter at det nå er et elektrisk takskifte også når det kommer til lastebil-markedet.
‒ Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Bjørn Inge Haugan.
Les også: