Porsches raskeste SUV er her

Det begynner å bli trangt rundt bordet også hos Porsches Cayenne-familie, og nå er det også en ny lynrask sjef på plass ‒ Cayenne Turbo GT.


Porsche har to modeller som de kanskje har et bittelitt ekstra øye til, nemlig ikonet 911 og modellen som tok de inn i en helt ny æra ‒ SUV-modellen Cayenne.

Førstnevnte finnes per i dag i hele 21 utgaver, mens sistnevnte til nå har vært tilgjengelig i 10 forskjellige modellversjoner. Dette øker nå til 11 med et nytt råskinn av en SUV.

-->
Selv standardversjonen av Cayenne kalt Coupé er litt av en racer med sine 340 hk og 0-100 km/t på 6,0 sekunder, men for oss nordmenn er dette faktisk ikke den billigste versjonen.

Det er nemlig Cayenne E-Hybrid med sine 462 hk og en startpris på under 1,2 million kroner.

Familien består også av utgaver kalt Cayenne S, Cayenne GTS, Cayenne Turbo og Cayenne Turbo S E-Hybrid. Den siste er også den sterkeste, og har 680 hk og klarer sprinten på 3,8 sekunder.

Men den er ikke den raskeste.

For Porsche har nå klar en versjon som har satt ny rekord rundt Nürburgring Nordschleife, en modell kalt Cayenne Turbo GT.

Her har altså tyskerne klistret både Turbo og GT bak på bilen, noe som både øker forventningene og ansvaret. Og Porsche har altså tatt jobben så seriøst at den like godt er verdens raskeste SUV. Iallfall om vi måler rundt Nordschleife.

I juni slapp de testfører Lars Kern løs rundt den 20,8 kilometer lange racerbanen kalt «det grønne helvete», og han ble klokket inn til 7:38,925 minutter. Det var mer enn nok til å slå den tidligere bestetiden satt av en Audi RS Q8, og den er dermed den raskeste serieproduserte SUV-modellen rundt den berømte banen.

Nå er den altså ikke den sterkeste i familien, men har den råeste 4-liters V8-motoren.

For sammenlignet med Turbo Coupé-utgaven bor det 90 hk mer i GT-utgaven, og dreiemomentet er økt med 80 Nm. Det betyr at Turbo GT har 640 hk og 850 Nm, noe som senker 0-100 km/t-tiden med hele seks tiendedeler.

En Porsche Cayenne Turbo GT klarer dermed sprinten på lynraske 3,3 sekunder, men toppfarten nå er på 300 km/t ‒ opp 14 km/t fra Turbo Coupé.

Og for å få den skikkelig rask rundt Nordsløyfa kan den også senkes opptil 17 mm i forhold til Turbo Coupé, og tyskerne har også kalibrert det meste av systemer og innstillinger for å gi den enda mer grep.

Oppgraderingene inkluderer også en enda raskere Tiptronic S-kasse og et nytt eksosanlegg i titan, og de har spandert enda mer karbon på utsiden og Alcantara på innsiden.

Men det er fortsatt en ulv i fåreklær, for selv om Turbo GT selvsagt har sine spoilere, luftinntak, 22-tommers felger, karbontak og to store ganske så midtplasserte stusser bak (unikt for denne) har ikke Porsche utstyrt den med store skrikende detaljer. Så med denne kan man kjøre ganske anonymt, noe nok mange setter pris på.

Den nye modellversjonen byr også på en annen nyhet, nemlig et oppgradert infotainment-system. Den nye generasjonen Porsche Communication Management (PCM) skal både være raskere og mer logisk oppbygd, og er nå fullt kompatibelt med Apple CarPlay og støtter også Android Auto.

Den nye sjefen ved Cayenne-bordet er på plass i september, og før den tid kan du sjekke ut bildene av «verdens raskeste SUV», den særs iltre Porsche Cayenne Turbo GT:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter