Det er på gang en ny Porsche Cayenne, og den baner også vei for et helt nytt dashbord. (Fotos: Porsche)

Porsche reintroduserer knappene

Med dagens berøringsskjermer lever de fysiske knappene farlig, noe Porsche Taycan er et godt eksempel på. Men i den neste Cayenne-modellen gjør de et comeback.


De aller fleste er enige om at de nye infotainment-systemene er framtiden, og åpner for en helt ny opplevelse for de bak rattet. En Tesla Model 3 har for eksempel et dashbord som kun består av en berøringsskjerm.

Men at det er moderne betyr ikke automatisk at det er praktisk.

-->
Å finne fram på skjermen er ikke alltid like enkelt, og det tar også fokus bort fra det viktigste man gjør bak rattet ‒ nemlig å følge med trafikken. Men knapper vet man umiddelbart hvor er, og stadig flere etterspør nå knapper for de vanligste tingene som for eksempel klimakontroll.

En annen elbil som har fått visket bort alle de fysiske knappene er Porsche Taycan, en bil som skulle bane veien for framtidens biler fra det tyske merket. Men den er ikke den viktigste.

Det er nemlig Cayenne, som i fjor til og med utkonkurrerte den mindre og rimeligere Macan når det kommer til salgstall. Det ble levert 95.604 nye Cayenne i fjor, mens Macan som den nest mest populære Porsche-modellen endte opp med 86.724 utleveringer i 2022.

Det ble for øvrig levert ut 34.801 Taycaner i fjor, men deler av grunnen til dette var mangelen på deler og flaskehalser i produksjonen.

Cayenne er altså en svært viktig modell, faktisk så viktig at Porsche allerede er i gang med en helelektrisk utgave som skal komme om noen år.

Men lenge før det, faktisk om noen uker, skal Porsche presentere en utgave av bestselgeren, og med den gjør de fysiske knappene comeback.

For Porsche gir oss nå et blikk på en ny arkitektur som Cayenne baner vei for, og midtkonsollen er nesten full av knapper. Vel, det var å ta hardt i, men vi teller iallfall fem knapper og en bryter for lyden. Knappene byr også på haptiske tilbakemeldinger.

Det nye «Porsche Driver Experience» baner ifølge Porsche i tillegg vei for et heldigitalt display, en allsidig individualisering og intuitiv betjening. For enklest og sikrest betjening har Porsche også plassert viktigste kontrollene rundt rattet.

Ettersom Taycan skulle vise den nye retning, arver også nye Cayenne elementer fra elbilen og overfører disse for aller første gang til en Porsche med forbrenningsmotor.

Dette inkluderer en digital instrumentklynge i et buet og frittstående design med variable visningsmuligheter, en redesignet midtkonsoll og siste generasjons ratt.

Resultatet er et dashbord som ser slik ut:

Den automatiske girvelgeren er nå plassert til høyre for rattet og rydder plass for en ny midtkonsoll, hvor klima-knapper befinner seg foran et sort paneldesign som gir et litt mer elegant design.

Det er også mulig å få nye Cayenne med et passasjerdisplay, og i tillegg har Porsche satt inn enda flere tilkoblingsfunksjoner i det nye interiørkonseptet.

Når det gjelder instrumentene vises disse i en heldigital, frittstående, 12,6-tommers buet skjerm uten hette, og her er det avhengig av versjon mulig å velge mellom opptil syv visninger. Det er for eksempel mulig å vise turteller, navigasjon, Night Vision Assist eller 3D-kjøreassistentsystemet, men Porsche tuller ikke altfor mye og tilbyr også en klassisk modus.

Et fokus for Porsche Driver Experience er balansen mellom digitale og analoge elementer, og tyskerne har plassert de viktige kontrollene rundt rattet. Nye startknappen er til venstre, mens girvelgeren er til høyre for rattet mellom instrumentgruppen og sentraldisplayet.

Det nye multifunksjonssportsrattet er hentet fra selveste 911, og er helt nytt i forhold til forrige generasjon Cayenne.

Kjøremodusbryteren for å velge modusene Normal, Offroad, Sport og Sport Plus er på rattet som standard, og vippeknappen for valg av funksjoner og design i instrumentpanelet er også plassert der ‒ det samme er kontrollene for head-up-displayet som bilen kan utstyres med.

I midten er kommandosenteret, og den sentrale skjermen er på 12,3 tommer og er kontrollsenteret til Porsche Communication Management (PCM).

Men det er altså en ny skjerm helt til høyre. Den 10,9-tommers skjermen lar passasjeren gjøre noe av jobben som tidligere falt på føreren, slik som å betjene navigasjonen eller velge en medietjeneste. Denne kommer også med en spesialfolie som gjør at føreren ikke kan se hva den viser, og dermed kan forsetepassasjeren for eksempel se en film uten å forstyrre den som kjører.

Porsche sier at de i tillegg til å ha tenkt luksuriøst og har hatt fokus på en sportslig kupe med et rent design, noe som altså har ført til at instrumentpanelet, midtkonsollen og øvre del av innsiden av døren er fullstendig redesignet.

Når det gjelder tilkobling byr nye Cayenne på et avkjølt lagringsområde for smarttelefon med induktiv ladefunksjon, og åpner for en optimalisert ladeeffekt på opptil 15 watt.

Det er også enda mer integrasjon av nettbaserte tjenester, og det er mulig å bruke Siri-stemmeassistenten til å betjene kjøretøyfunksjoner.

Det er også to nye USB-C-porter i lagringsrommet foran og ytterligere to USB-C-porter bak på midtkonsollen, og alle byr på en hurtigladefunksjon.

De fremre kobler også smarttelefonen til Porsche Communication Management (PCM), og for å pare en smarttelefon med bilen kan man enkelt skanne en QR-kode som vises i PCM-en.

Her er det mulig å koble til en rekke funksjoner, inkludert Apple CarPlay og Android Auto og apper som Spotify og Apple Music.

Når det gjelder den nevnte filmen som passasjeren kan se, så åpner en ny In-Car Video-funksjon for strømming direkte i PCM via strømmeleverandøren Screenhits TV – både i sentraldisplayet når bilen står stille og altså på passasjerdisplayet under kjøringen.

Den neste Cayenne-utgaven skal vises fram under Auto Shanghai 18. april.

Les også:

Les mer om:

Nyheter