De aller fleste bilprodusentene er smarte nok til at de legger mye utstyr som man bare må ha på listen over tilleggsutstyr, og Porsche er blant disse.
For moro skyld har vi testet konfiguratoren til Panamera, og sett hva den billigste utgaven av denne endte opp på om vi valgte alt utstyr. Innstegsversjonen Panamera 4 E-Hybrid starter på 1.369.900 kroner, og vi klarte å legge til utstyr for nesten den samme summen ‒ 1.285.900 kroner.
-->
Totalt føk dermed prisen opp til 2.663.910 kroner, nesten det samme topputgaven Panamera Turbo S Sport Turismo starter på (2.851.900 kr).
Vi haket altså av alle valgene som førte til at prisen steg, men her var det mye man ikke trenger. Men det er noen essensielle ting på listen over ekstrautstyr til Panamera som man kanskje aller helst bør hake av for.
Dette inkluderer adaptiv luftfjæring med Porsche Active Suspension Management (PASM), sidespeil med automatisk dimming, LED matrix hovedlykter med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), panoramatak, Park Assist med ryggekamera ‒ og for hybridmodellene, en innebygd AC-lader med 7,2 kW ladeeffekt.
Det er en grunn til at vi nevne akkurat disse, for dette er faktisk standardutstyr på den nye spesialutgaven kalt Panamera Platinum Edition.
Men det er ikke alt.
Utgaven kommer også med platinalakkert 21-tommers eksklusive felger, svarte eksosstusser, innsynsfrie glass, sidevinduslister i høyglans svart og et spesielt design for baklysene.
Det er ikke bare felgene som har fått platinafargen, for dette inkluderer også luftinntakene bak forhjulene, Porsche-logoen og modellbetegnelsen bak, og for hybridene «e-hybrid»-logoen på side.
Den litt mer eksklusive og luksuriøse følelsen finner man også på innsiden, hvor Porsche har utstyrt platinautgaven med en masse ekstrautstyr og et litt mørkt uttrykk.
Og en analog klokke.
Porsche sier at avhengig av markedet blir Platinum Edition tilgjengelig både for Panamera, Panamera 4 og Panamera 4 E-Hybrid, og at premium-utstyret også blir tilgjengelig for Sport Turismo-utgavene av disse modellene.
Den mer elegante og langt bedre utstyrt utgaven får verdenspremiere under Los Angeles Auto 17. november, og Porsche opplyser at leveringene vil starte mot slutten av januar.
De håper nok at denne Panamera-utgaven skal gi modellen fornyet fart, for den klarer rett og slett ikke å holde følge med den nye dronningen i Porsche-familien ‒ Taycan.
Etter årets ni første måneder har elbilen overtatt som den mest populære i Porsche-familien med et salg på 28.640 eksemplarer, etterfulgt av Porsche 911 med 27.972 leveringer og Panamera med 20.275 leverte eksemplarer.
Og da er jo en litt mer elegant utgave med langt mer standard utstyr veien å gå, og slik ser Porsche Panamera Platinum Edition ut:
Les også: