Linjelekre Nio ET7 får Europa-premiere i Norge

Nio er på hugget, og feirer at de nylig åpnet Nio House i Oslo med å lansere en ny modell.


De som har vært innom Nio House på Karl Johan skjønner at det er all grunn til å se opp for dette bilmerket.

Ikke bare har «huset» en veldig fasjonabel adresse med flotte innvendige lokaler, men der står også noen ganske så imponerende elbiler som vitner om hva Nio planlegger.

Den første elbilen er da også lansert, Nio ES8, som er en SUV med en startpris rett i overkant av 600.000 kroner.

Men den som virkelig vekker oppsikt er den som nå er på tur, nemlig en enda mer linjelekker coupésedan. Denne får nå Europa-premiere.

Nio House i Oslo er det første av sitt slag i Europa, og er startskuddet for en internasjonal satsting fra merket som ble grunnlagt i 2014. For den kinesiske produsenten har plukket ut Norge som pilotland for denne.

At de mener alvor viser også den kommende Nio ET7, for den europeiske utgaven av denne får premiere i Norge.

Nordic EV Summit er en gedigen elbil-konferanse med over 1.000 deltakere og hundrevis av selskaper, og årets utgave arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm denne uken.

Her er også Nio på plass, og de har altså med seg en skikkelig go’bit i ET7:

Dette blir heldigvis ikke den eneste muligheten til å se den kommende elbilen, for etter at konferansen er ferdig flyttes bilen til Nio House i Oslo hvor den skal stilles ut fra og med førstkommende fredag.

– Å la oss i Norge være vertskap for Europa-premieren av denne iøynefallende elektriske sedanen, understreker Nio’s engasjement for norske brukere og for å gjøre Nio til en suksess her i landet, sier Marius Hayler, daglig leder av Nio Norge.

Nå er ikke Nio ET7 en splitter ny modell, for den debuterte i Kina i januar i år. Første gang den ble vist fram var i form av et ET-konsept i 2019, og elbilen er ment som en direkte konkurrent til Tesla Model S.

Dette er også Nio’s første bilmodell som er designet med tanke på framtidige selvkjørende funksjoner, og er en stor bil. Den er 5,01 meter lang, 1,99 meter bred, 1,5 meter høy og med akselavstand på voldsomme 3,06 meter.  Det bør betyr veldig romslig innvendig plass.

ET7 er utstyrt med den siste NAD-teknologi (Nio Autonomous Driving) og teknisk inkluderer dette ting som persepsjonsalgoritmer, lokalisering, kontrollstrategi og programvareplattform.

Dette inkluderer også Nio Aquila Super Sensing som har 33 sensorenheter, inkludert 11 høyoppløselige kameraer, 1 høyoppløselig lidar med lang rekkevidde, 5 bølgeradarer, 12 ultralydsensorer og 2 høypresisjonsenheter for posisjonering.

Den har også andre moderne løsninger både når det kommer til innvendig teknologi og bruk av materialer, og på toppen har de også en voldsom rekkeviddeversjon av bilen.

Her er det faststoff-batteri som gjelder, og pakken med 150 kWh åpner for en rekkevidde på over 1.000 kilometer målt etter NEDC-standarden. Ja, det er langt!

Hva som kommer til Europa er fortsatt ikke bekreftet, og det er heller ikke prisene. Men forhåpentlig er ikke denne infoen alt for langt unna.

For ET7 får Europa-premiere allerede 10. november, og det skjer altså under Nordic EV Summit i Lillestrøm.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter