Dette er intet mindre enn den sterkeste Panamera-utgaven tilgjengelig. (Fotos: Porsche)

Porsche med to nye Panamera-utgaver

Det er klart for to nye Panamera-modeller, en ny sjef kalt Turbo S E-Hybrid og en som kun heter GTS.


Det begynner å bli folksomt også over i Panamera-familien. Der finner vi 4 E-Hybrid, 4S E-Hybrid og Turbo E-Hybrid, og nå også de nye Turbo S E-Hybrid og GTS.

I tillegg har også Porsche på gang en direktørutgave, en Turbo S E-Hybrid Executive.

Om du vil ha det verste som Panamera har å by på er det altså Panamera Turbo S E-Hybrid, en ganske så vill og sterk utgave. Ja, den aller sterkeste.

En Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid er i likhet med GTS-modellen utstyrt med en 4-liters biturbo V8, og her lyder effekten på hele 441 kW/599 hk. Men dette er altså en hybrid, så vi finner også en elektrisk motor i dette drivverket.

Denne vrir ut 140 kW/190 hk, og den samlede effekten blir skremmende høy. Totalt byr Panamera Turbo S E-Hybrid på vanvittige 575 kW/782 hk og et dreiemoment på 1.000 Nm, og alt dette er 75 kW/102 hk og 150 Nm mer enn forgjengeren.

Dette gjør Panamera Turbo S E-Hybrid til en sprintkonge som klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder med en toppfart på solide 325 km/t. Det er ned 0,5 sekunder og opp med 25 km/t.

Og ja, det er flere hyggelige nyheter.

Bilen har også fått et nytt batteri på 25,9 kWh som åpner for en elektrisk byrekkevidde på hele 88 kilometer, så denne fungerer virkelig som en elbil i hverdagen. Ladingen går for øvrig unna med 11 kW, og det går 2 timer og 39 minutter på å lades til 100 prosent.

Det nye flaggskipet har selvsagt fått det som er av Turbo-egenskaper, så her er det for eksempel 21-tommers hjul med senterlås, for ja, såpass må det være.

Hvor raskt denne er har Porsche allerede testet, og rundt Nürburgring Nordschleife fløy den på 7:24,172 minutter. Det er ny rekord for denne klassen med solide 3,62 sekunder.

Porsche har altså på gang to nye utgaver, og den andre er en mer allround-utgave kalt GTS. Her er det altså den samme forbrenningsmotoren som den lynraske søsteren, og her leverer denne 368 kW/500 hk ‒ 20 hk mer enn forgjengeren. 

GTS er absolutt ingen sinke den heller, og klarer 0-100 km/t på 3,8 sekunder og har en toppfart på 302 km/t. Det bør jo holde for de aller fleste. 

Porsche har også justert understellet som inkluderer PASM til å være litt mer sportslig, og faktisk senket bilen med 10 mm for enda bedre kjøreegenskaper. 

GTS-utgaven kommer selvsagt med sine særpreg, og i tillegg til sorte GTS-logoer på sidene og bak på bilen, har den en unik frontdel, mørkfarget HD-matrix LED-frontlykter og baklys samt røde bremsekalipere.

Begge nye utgavene drar selvsagt nytte av de nye teknologiske framskrittene som 3. generasjon Panamera drar nytte av, så også disse to kan for eksempel bestilles med passasjerskjermen som åpner for videostrømming. 

Og som vanlig bør det heller ikke stå på designet, og her kan du selv sjekke dette ut for både Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid og Porsche Panamera GTS:

Les også:

Bildeserie
Debatt