Det er nå 11 år siden Mate Rimac viste fram Concept_One, en elektrisk hyperbil helt utenom det vanlige. Siden den gang har bilindustrien skiftet fokus til elbiler, og Rimac har plutselig blitt en svært så interessant partner for bilprodusentene.
Det kroatiske merket har da også fått en rekke partnere som har investert millioner av euro i selskapet, og de to viktigste fra bilindustrien er Hyundai og Porsche.
-->
Sistnevnte gikk inn i selskapet i 2018, noe som siden har ført til noe svært så spennende i superbil-sfæren. Nemlig et ganske så ellevilt nytt merke.
Via Porsche har nemlig Bugatti funnet veien til Rimac, og disse to har like godt etablert et felles selskap som bør føde noen svært så spennende biler ‒ Bugatti Rimac. Jepp, de to skal lage biler sammen.
Rimac har gjennomført flere runder med investeringer, og har akkurat avsluttet en ny en som har ført til nye 500 millioner euro inn i selskapet.
Porsche er åpenbart lite lystne på å vanne ut sin eierandel i Rimac, så de har bidratt med et åtte-sifret beløp som holder eierandelen på rundt 20 prosent.
‒ Vi var allerede overbevist om selskapets potensiale i 2018, og er glade for at vårt engasjement tillot oss å bidra til framgangen og nåværende suksess, sier Lutz Meschke, nestleder i hovedstyret i Porsche AG.
Rimac sier at de skal bruke den friske kapitalen til produksjon for høyvolumsprosjekter, og de planlegger også å ansette ytterligere 700 nye medarbeidere bare i år. De skal også etablere seg i flere europeiske land gjennom året.
Og de skal forhåpentlig bli ferdig med sin første produksjonsmodell. Den som er verdens raskeste bil.
Concept_One ble etter hvert til Concept_Two, og det er denne som skal inn i produksjon og heter nå Nevera. Det er en spinnvill elbil.
Rimac har utviklet det meste rundt Nevera selv, og de skal kun lage 150 eksemplarer av sportsbilen som er utstyrt med et gedigent batteri på 120 kWh.
Den er utstyrt med motorer på alle fire hjulene, og drivverket leverer intet mindre enn 1.914 hk og 2.360 Nm dreiemoment. Det gir noen ganske forbløffende ytelser.
Elbilen når en toppfart på 412 km/t, og enda mer imponerende ‒ den klarer 0-100 km/t på 1,85 sekunder. 0-100 mph, 0-161 km/t, fyker unna på like forbløffende 4,3 sekunder, og den har også satt rekord på kvartmila.
Dette er dragrace-distansen, og Rimac Nevera klarte denne på 8,52 sekunder i fjor sommer. Dermed er den også offisielt verdens raskest produksjonsbil fra null av. Og ja, den hadde også den forrige bestenotering med 8,62 sekunder.
De første Rimac Nevera er ventet å bli levert i nær framtid, så 11 år etter at den aller første ble vist fram under Frankfurt Motor Show er endelig ringen sluttet. Til glede for 150 kunder, og helt sikkert også Porsche.
Her er bilder av verdens raskeste bil, Rimac Nevera:
Les også: