I september i fjor bestemte Porsche seg for å droppe dieselmotoren
i fremtidige modeller. En av grunnene for denne oppsiktsvekkende avgjørelsen
var at produsenten aldri har satset fullt og helt på slike motorer (kun 12
prosent av alle Porsche-modellene i 2017 var diesel), mens en annen var at de
har slitt med utslippene rundt disse. Dette har medført til at de har tilbakekalt dieselmodeller av
både Cayenne og Macan for oppdateringer av programvaren.
dieselmotorene, noe som har kostet de dyrt. I 2015 kunne amerikanske myndigheter avsløre at Volkswagen-gruppen
(VAG) som Porsche er en del av hadde installert programvare som skulle
manipulere utslippstallene for dieselbilene, og at disse i realiteten slapp ut
mye mer skadelige stoffer enn det de offisielle testtallene viste. Skandalen ble døpt dieselgate, og har totalt kostet
Volkswagen-gruppen flere hundre milliarder kroner. Nå koster det dem ytterligere 535 millioner euro, i
skrivende stund 5,2 milliarder kroner. Det er påtalemyndigheten i Stuttgart som har smekket denne boten i bordet til Porsche, som er et resultat av den omfattende svindelen rundt dieselgate. Myndighetene mener at Porsche har jukset siden 2009, noe Porsche
ikke bestrider.
saken. Sportsbilprodusenten understreker at de aldri har utviklet eller
produsert sine egne dieselmotorer, og at de nå skal fokusere på bensinmotorer,
hybridløsninger og elbiler i tiden framover. I tillegg til Volkswagen og Porsche har også VAG-merket Audi
fått en gigantbot av tyske myndigheter på grunn av dieselgate. Merket ble ilagt en bot på 7,4 milliarder kroner i fjor, og
i likhet med Porsche og Volkswagen (bot på nærmere 10 mrd kr) godtok også Audi
gigantboten. Totalt har dieseljukset kostet de tre merkene over 23
milliarder kroner i bøter bare fra de tyske myndighetene.