Knapt noen bilmerker dundrer av gårde i et tempo som Porsche.
I 2021 leverte de ut 301.915 biler, noe som isolert sett er ganske bra. Men det mest imponerende befinner seg på bunnlinjen. Kontantstrømmen vokste nemlig med utrolige 14,6 milliarder kroner, og endte på formidable 36 milliarder kroner i 2021.
-->
Det gjør sitt til at Porsche står enda friere når blikket rettes inn mot biler som skal komme i 2025 og 2030.
Det er nemlig så langt den detaljerte planen går, og de elektriske ambisjonene er det heller ingenting å utsette på. I 2030 skal mer enn 80 prosent av Porsche-bilene være helelektriske.
Porsche var ganske tidlig ute med en ren elbilmodell, og Taycan har da også vist Porsche-sjefene at det bor noe uforløst i helelektriske Porsche-biler.
Leveringene av Taycan mer enn doblet seg i 2021 målt mot 2020, og endte året med 41.296 nye biler. Det var faktisk flere enn 911, for selv om ikonet satte ny rekord for modellen var ikke 38.464 nye biler nok til å holde Taycan bak seg.
Porsche Macan var den mest populære Porsche-modellen i fjor med 88.362 leveringer, og denne skal for øvrig bli en helelektrisk modell som deler plattform med en annen kommende og meget spennende elbil.
Neste Macan skal nemlig settes sammen på PPE-plattformen som Audi og Porsche har opprettet sammen, og en annen elbil som skal baseres på denne er Audi A6 e-tron ‒ som også blir tilgjengelig som stasjonsvogn.
Macan er selvsagt ikke den eneste modellen som tar det elektriske steget, og Porsche bekrefter nå at 718 også skal bli helelektrisk.
Porsche leverte ut drøyt 20.000 eksemplarer av 718 Boxter og 718 Cayman i fjor, og modellen har blitt en liten favoritt på grunn av sine morsomme kjøreegenskaper.
Her en Porsche 718 Cayman S:
Den foreløpig siste versjonen heter 718 Cayman GT4 RS, og er et lite kjøremonster med en midtplassert motor som yter 500 hestekrefter. Vekt-til-kraft-ratioen, en viktig ting hos sportsbiler, er på imponerende 2,83 kg/hk, og sprinten går på raske 3,4 sekunder.
Hva arvtakeren vil by på vet vi selvsagt ikke, men vi vet at det kommer en slik.
‒ Vi trapper opp vår elektriske offensiv med en ny modell, sier Porsche-sjef Oliver Blume.
‒ På midten av tiåret ønsker vi å tilby vår 718 sportsbil med midtmotor eksklusivt i en helelektrisk form.
Så ja, det betyr at dagens 718-versjoner fases ut til fordel for en helelektrisk modell. Eller, siden vi kjenner Porsche godt, flere modellversjoner.
Porsches foreløpig eneste elbilmodellen, Taycan, er et godt eksempel på akkurat det.
Trekk pusten og sjekk denne listen:
Taycan, Taycan 4 Cross Turismo, Taycan Sport Turismo, Taycan 4S, Taycan 4S Cross Turismo, Taycan 4S Sport Turismo, Taycan GTS, Taycan GTS Sport Turismo, Taycan Turbo, Taycan Turbo Cross Turismo, Taycan Turbo Sport Turismo, Taycan Turbo S, Taycan Turbo S Cross Turismo og Taycan Turbo S Sport Turismo.
Jepp, det er hele 14 forskjellige utgaver av Porsche Taycan.
Under har du Porsche Taycan GTS, som altså vil få besøk i den elektriske garasjen av en helt ny Porsche 718 i løpet av de tre neste årene.
Les også: