Totalt er det solgt 120.000 Kona Electric i løpet av to år, og nærmere halvparten, 53.000, ruller rundt på europeiske veier ‒ hvorav nærmere hver femte bil er solgt i Norge.
‒ Da vi lanserte Kona Electric i 2018 var den en enorm suksess allerede før salget startet. Dette fortsatte gjennom 2019, og i 2020 ble Kona Electric den sjette mest solgte bilen i Norge, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
-->
Det sørkoreanske merket ble muligens overrasket over interessen, men tok også raskt grep. I mars i fjor begynte de å produsere Kona Electric for det europeiske markedet ved selskapets tsjekkiske fabrikk, og dermed har de også klart å kutte leveringstidene for den populære elbilen.
Det åpner også for nye versjoner.
‒ Med nye Kona Electric oppgraderer vi modellen på en rekke områder. Bilen får forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, helt ny teknologi og et nytt design som gjør den til en enda mer attraktiv pakke. I tillegg får alle utgaver nye og svært attraktive priser, samtidig som vi for første gang introduserer Standard Range-utgaven i det norske markedet.
Bilmerkene gjør det ikke alltid enkelt for bilkjøpere med en masse rare benevnelser på forskjellige versjoner, men nå virker det som om at de er ganske enige om rekkevidde-versjonene til elbilene ‒ Standard og Long Range.
Nytt av året er at Kona nå får en versjon med mindre batteri, altså Standard Range. Denne kommer med et batteri på 39,2 kWh, mens Long Range fortsatt har batteriet på 64 kWh. Det gir en WLTP-rekkevidde på 305 kilometer for det minste batteriet, mens 64 kWh har en oppgitt rekkevidde på 484 kilometer.
Standard kommer med en elmotor på 136 hk og klarer 0-100 km/t på 9,9 sekunder, mot 204 hk og 0-100 km/t på 7,9 sekunder for Long-versjonene.
Rekkeviddegrepet betyr også nye priser, og uavhengig av versjonene blir faktisk Kona billigere.
Den nye innstegsprisen lyder nå på 309.000 kroner, mens toppversjon faller til langt under 400.000 ‒ mer eksakt 380.900 kroner. Se alle prisene lengre nede.
Den oppgraderte modellen har fått nye utvendige linjer gjennom blant annet en ny front og LED-lykter, og bak er det også LED som gjelder sammen med en ny bakfanger.
Moderniseringsprosessen har også ført til at nye Kona Electric faktisk har vokst lengden, og er 25 mm lengre enn den utgående versjonen.
Også innsiden er oppgradert, og kommer nå med en 10,25-tommers heldigitalt instrumentpanel som standard. I utstyrsnivåene Life og Trend leveres bilen nå med en større infotainmentskjerm enn tidligere, og i Premium byr Kona også på stemningsbelysning i fotbrønnene foran, melder Hyundai.
Førerassistentene har også fått seg et løft, og de nye utgavene kommer blant annet med rygge-radar med kollisjonsassistent (RCCA) og blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA). Begge disse systemene griper aktivt inn og bremser dersom en kollisjon er nært forestående.
I tillegg kommer Kona med varsling når bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys (LVDA), Safe Exit Warning (SEW) som varsler om at en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og baksetevarsling (RSA) som gir varsel dersom man kan ha glemt et barn eller et dyr i baksetet.
De som skal ha hengerfeste må gå for Long Range, mens alle utgaver har mulighet for taklast.
Hyundai Norge har allerede åpnet for salg av de nye versjonene, og her har du prisene og flere bilder:
Priser:
Kona Electric Trend Standard Range: 309.900 kroner