Populære Focus i eksklusiv utgave

Ford opplever gode tider med Focus, og feirer et stadigøkende salg med en ny litt mer eksklusiv versjon av Focus Active.


Bilmerket Ford er som kjent amerikansk, men det er ikke
modellen Focus.

Dette er modellen som tok over for den gode, gamle Escorten,
og Europa sto først i køen da Ford introdusert arvtakeren Focus i 1998. Grunnen
var åpenbar; denne modellen ble nemlig skapt av Fords folk i Tyskland og
England og spesialdesignet for det europeiske markedet.

Og det europeiske folket tok den til seg umiddelbart, og allerede i 1999 ble Focus kåret til årets bil i Europa.

Siden har modellen kommet i tre nye generasjoner, og den
nåværende kom på markedet i fjor.

Denne har også fått et helt nytt familiemedlem, crossoveren
Focus Active som byr på en litt større bakkeklaring og et røffere ytre.

Og den nye generasjonen Focus har blitt en salgssuksess.

For vi må tilbake til 2015 for å finne et like bra salg
rundt Focusen som i år, og ved utgangen av oktober var det solgt 194.700 nye Focuser
her i Europa ‒ en oppgang på 1,8 prosent.

‒ Det har aldri vært flere Focus-varianter å velge mellom
enn akkurat nå. Det vet tydeligvis kundene å sette pris på, sier Per Gunnar
Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

‒ Så langt i år er det faktisk solgt en ny Focus i
gjennomsnitt hvert 135. sekund i ett av de 20 største markedene våre i Europa.
Det er fantastisk, slår en fornøyd Norges-sjef fast.

Også i Norge har den nye generasjonen truffet godt, og med
1.538 solgte biler har salget økt med solide 57,2 prosent siden 2018, ifølge
tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Og det er mer på gang. Faktisk to nye versjoner.

Den nye Focus Active kommer snart som den mer eksklusive Vignale X-modellen.

Denne kommer blant annet med 17-tommers aluminumsfelger,
kontrastfarget svart tak og sidespeil, LED-lys, Vignale skinnseter og ratt som
standard.

Også inkludert i basisutstyret finner vi ting som selvkjørende
parkeringsassistent og headup-display.

I tillegg til Vignale X har også Ford på gang en
mildhybrid-utgave kalt EcoBoost Hybrid, hvor den nye 48-volt mild
hybrid-drivlinjen hjelper til under spesifikke kjøresituasjoner.

Det betyr et litt mindre forbruk og lavere utslipp, og mer
dynamiske kjøreegenskaper ettersom den elektriske kraften også hjelper til.

Denne blir en av i alt 14 elektrifiserte modeller som Ford skal
lanseres i Europa innen utgangen av 2020, og åtte kommer allerede i år.

Ford har som kjent også gang en ren elbil, SUV-modellen Mustang Mach-E.

Denne fikk sin europeiske lansering i Oslo for tre uker siden, og bare på det første døgnet forhåndsbestilte 1.700 norske kunder elbilen som skal komme på markedet mot slutten av neste år.

Når det gjelder arvtakeren til Escort, så har Ford solgt rundt
7 millioner Focus til nå. Det er selvsagt veldig bra, men den har litt jobb å
gjøre før den når den gamle favoritten Escort.

Den har nemlig solgt rundt 20 millioner, og er dermed en av
de aller mest populære modellene gjennom tidende.

Det skal selv populære Focus slite med å matche.

Les også:

Les mer om:

Nyheter