Polestar 1 er ikke det merket Polestar skal handle om. For
dette er en eksklusiv modell både i pris og antall, og blir en slags innkjøringsmodell
for det nye merket. Og den er heller ikke en elbil, som jo det svenske merket
eid av Volvo og kinesiske Geely skal fokusere på.
som hybrid med en elektrisk rekkevidde på 124 kilometer. Prislappen er på rundt 1,5 millioner kroner, og Polestar skal
kun lage et begrenset opplag av denne. Modellen som ble vist fram i 2017 er stort sett klar, og det
er allerede mulig å bestille seg en Polestar 1. Den skal bygges på den nye fabrikken
i Chengdu, og der finner vi en norsk tråd. Det var nemlig norske Snøhetta som designet fabrikken, som ble
tatt i bruk i august. Nå holder Polestar også på å lage sin egen testbane i nærheten
av fabrikken, noe som også vil dempe karbonavtrykket ettersom de ikke trenger å
frakte bilene når de skal testes. Polestar 1 kommer tidlig neste år, og svenskene sier at de holder skjemaet. Men det er altså først med Polestar 2 at ting begynner å bli
skikkelig interessant sett fra forbrukerens side.
kilometer, har firehjulstrekk og byr på 408 hestekrefter med et dreiemoment på
660 Nm. Dette skal sende bilen fra 0-100 km/t på under 5 sekunder, og
Polestar har selv sagt at den skal bli en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Og prisen er da også i en helt annen klasse enn Polestar 1, og
starter på 469.000 kroner her hjemme. Norge får faktisk den aller billigste Polestar 2 i hele verden, og svenskene må for eksempel ut med 659.000 kronor for den svenske elbilen.
som at Polestar også er på skjemaet når det kommer til elbilen som skal
produseres i Luqiao. ‒ Vi starter å levere ut biler i første halvdel av 2020, som
planlagt, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath. ‒ Vi fortsetter å holde det vi lover, slår han fast. Polestar har nå innledet den andre fasen med prototypetester
rundt Polestar 2, og denne er på fagspråket kalt «tooling trial». Her testet kvaliteten på bilen ekstra nøye, og er en av de
aller siste testene før bilen går inn i serieproduksjon. Det er ikke åpnet for bestilling av Polestar 2, men de som
ønsker en slik tidlig kan allerede nå reservere seg en plass i køen. Og de som heller foretrekker en elektrisk SUV, så vil også
Polestar by på dette via Polestar 3. Men de tar et skritt av gangen, og dermed lyder takten på
1-2-3. Les også: