Vi nordmenn har lov til å føle oss litt trøtte og slitne akkurat nå. Ikke bare må vi bekymre oss over covid-19 og smitte, men vi er også på full fart inn i jula som slett ikke bare er avslapning og stressfri.
Og på toppen av det hele er vi nå inne i den aller mørkeste perioden i året, og dagen da dette skrives (21. desember) er den aller «korteste». Dette kalles solverv, ettersom sola nå «snur» og heretter blir dagslyset noen minutter lengre for hver dag inntil prosessen igjen snur 21. juni.
-->
For bilistene betyr mørketid enda større utfordringer når man er ute og kjører, og i år er disse spesielle store. For store deler av Norge er nå helt snøfritt, for nedbøren kommer stort sett som regn.
Mørk asfalt, nedbør og lite dagslys er en fryktet kombinasjon, så tilpass for all del farten etter forholdene. 2020 har vært stygt nok som det er, så vi må iallfall unngå dumme ulykker nå i innspurten.
Lys på bilene er spesielt viktig i denne perioden, og heldigvis går utvikling den rette veien på dette området ‒ bilene kommer med stadig bedre lykter.
Elbilen Polestar 2 er ikke noe unntak, og denne bilen kan skryte av noe frontlys som er kalt Pixel LED. Dette er en lysteknologi som faktisk er utviklet i Skandinavia, og bør dermed være godt egnet for den mørkeste perioden.
‒ Når du kjører Polestar 2, spesielt i mørket, forstår du hvor mye denne teknologien er med på å øke sikkerheten. LED-lys gir også kreativt spillerom. Lysene vi har designet skiller seg ut, og folk kjenner de igjen når en Polestar kjører forbi, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
Slik lyser Polestar 2 opp mørke veier bak en annen bil:
Å dele lysene opp i piksler gir en rekke muligheter, og de som kjører en Polestar 2 kan oppleve det allerede før de starter kjøringen. De dynamiske lysene hilser deg nemlig velkommen når bilen låses opp.
Rent teknisk består lyktene av 84 individuelle LED-piksler som skaper en matrise i hver lykt. Hvert LED er kontrollert individuelt, og det er her magien oppstår.
Dette åpner nemlig for at frontlysene kan skygge ut områder uten å måtte dimme ned lysene, og Pixel-LED åpner for å gjøre dette mot opp til fem imøtekommende biler i bevegelse.
Dette betyr at den bak rattet ikke trenger å dimme ned fjernlysene, og trenger heller ikke å bekymre seg for å blende andre biler eller myke trafikanter. Ja, du skal få se en video av hvordan dette fungerer, men først en liten gjennomgang av de andre lysene til Polestar 2.
Tåkelysene foran med kurvelys støtter også bruk av LED-teknologien på en dynamisk måte, og aktiviseres automatisk ved lav hastighet i henhold til styring eller blinking. Dette øker igjen synligheten når bilen er i bevegelse.
De som har sett en Polestar 2 vet også at den har ganske spesielle lyssignatur bak. Disse består av 288 LED-lys i en bred lysplanke som vinkler seg rundt bilens bakre del, og er også såkalte adaptive lys som kan skape mønstre. På dagtid øker lysstyrken for å sikre optimal synlighet, mens på kveldstid dimmes lysene automatisk og hindrer blending av de som kjører bak elbilen.
Men lysene forover er hakket mer viktig, og her kan du se hvordan en bil som Polestar 2 ikke trenger å dimme ned fjernlysene. Dette er ganske så imponerende greier.
Les også: