Polestar vil lage «ekte» klimanøytrale biler innen 2030

Vi venter nå på Polestar 3, men inn mot 2030 skal det også handle om Polestar 0 ‒ og det i klimaets tegn.


Det er flere måter å bli grønn på, og en av de vanligste metodene er å kompensere for utslipp. Dette gjøres blant annet ved at selskaper donerer midler til prosjekter som for eksempel skal plante nye trær, og dermed skal CO2-utslippet utlignes.

Det er selvsagt bra, for skog kan lagre store CO2-andeler. Problemet er at vi ikke kan stole helt på denne lagringsmetoden, for som vi vet kan skog både hogges og brennes ned, og klimaendringer kan også ha innvirkning på hvor levedyktig en skog er.

-->
Noen eksperter advarer da også mot en slik tilnærming, og det beste er selvsagt å ikke slippe ut CO2 i utgangspunktet. Og der kommer Polestar 0 inn.

‒ Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null.

Det kinesiskeide svenske merket startet opp med hybriden Polestar 1, men da Polestar 2 var klar gikk de også over til en ren elbil-strategi.

‒ Vi er elektriske, så vi trenger ikke å bekymre oss for forbrenningsmotorer som produserer giftige utslipp ‒ men det betyr ikke at jobben vår er gjort, sier Polestars bærekraftsjef, Fredrika Klarén.

‒ Vi vil nå jobbe for å utrydde alle utslipp som stammer fra produksjonen. Dette er en historisk og spennende tid for bilprodusenter. Nå har vi muligheten til å gripe øyeblikket, gjøre situasjonen bedre og vi må tørre å bygge drømmen om klimanøytrale, sirkulære og vakre biler.

Svenskene har akkurat sluppet sin første årlige rapport, og i den annonserer de Polestar 0-prosjektet som altså skal kutte karbonutslipp ved å endre måten biler lages på.

Målet er å lage ekte klimanøytrale biler innen 2030, og såkalte bærekrafterklæringer skal brukes på alle fremtidige Polestar-modeller.

Dette har de allerede startet med Polestar 2, hvor de avdekker karbonavtrykket og sporer risikomaterialer.

Merking vil vises på Polestars nettside og i visningssentrene, og dette setter ifølge svenskene en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.

‒ Forbrukerne er en stor drivkraft i overgangen til en bærekraftig økonomi, sier Ingenlath.

‒ De må få de riktige verktøyene for å kunne ta informerte og etiske beslutninger. Det gjør ting veldig mye klarere. I dag forlater Polestar 2 fabrikkportene med et karbonavtrykk. I 2030 vil vi presentere en bil som ikke gjør det, slår sjefen fast.

Polestar ble dannet av Volvo og deres eiere Geely som et elbilmerke i 2017, og Polestar 1 er en sportsbil (609 hk) med et hybrid drivverk som åpner for 124 kilometers elektrisk rekkevidde.

Polestar 2 er en helelektrisk sedan med en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer, mens den kommende Polestar 3 er en elektrisk SUV.

De har også på gang en ny elbil basert på konseptet Precept, denne utstillingsbilen som ble vist fram i fjor for å vise hva Polestar planlegger i framtiden med tanke på både digitale løsninger og design ‒ og ikke minst bærekraft.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter