Som et ferskt bilmerke satser Polestar tungt på nettbasert salg, akkurat som for eksempel Tesla gjør. Men det betyr ikke at de kun befinner seg i den virtuelle verden, for de er også fysisk på plass på utvalgte steder.
Dette er kalt Polestar Space, og Norge har fire slike strategisk plassert i de største byene. Og vi er faktisk et så viktig marked for Polestar at Oslo fikk et Space før Sverige, og vi snakker altså om et merke som har sitt hovedkontor i Göteborg.
-->
Men Norge har også en ulempe i forhold til mange andre, spesielt i Vest-Europa, nemlig at vi er et langstrakt land. Og nå tar Polestar Norge konsekvensen av dette.
‒ Å være til stede der kunden er, å gjøre det enkelt for kunder å oppleve og bli kjente med Polestar er en del av hvem vi er som merkevare, sier Alexander Hørthe, Norges-sjef for Polestar.
‒ For et land som Norge, hvor befolkningen bor spredt, er det desto viktigere for oss å kunne tilby en Space-opplevelse utover Oslo, Berge, Trondheim og Stavanger. Vi åpnet nylig Polestar Destinations i Porsgrunn, som en av våre aller første, og flere vil det bli i nær framtid.
Slike destinasjoner er en del av en ny satsing fra Polestar, og åpner for at Polestar også kan vise fysiske Polestar-biler utenfor hovedområdene. Det åpner også for at kundene faktisk kan få prøvekjørt en slik bil, noe som alle jo bør gjøre før de kjøper seg en helt ny bil.
I tillegg dobler altså Polestar antall markeder, fra 9 til 18, innen utgangen av året.
‒ Vi utvider til nye markeder, og vokser i markeder vi allerede er til stede i raskt, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
‒ Et slikt fotavtrykk er unikt for en merkevare som kun har vært operasjonell i 12 måneder. Vi ser etter å utvide i samme tempo også i 2022. Dette tempoet, i kombinasjon med detaljhandel-konseptene, vil støtte vårt mål om å overgå kunders forventninger.
Totalt vil dette sende Polestars fysiske tilstedeværelse til 100 detaljhandel-miljøer verden over, inkludert en håndfull midlertidige pop-up lokasjoner.
‒ For oss er det viktig at kunder kan være interaktiv med merkevaren, og våre biler på kundens premisser, sier Mike Whittington, salgssjef hos Polestar.
‒ En raffinert, digital handel støttes av fysiske lokasjoner som vil øke bevissthet og drive salg. Vårt nye Destinations-konsept gir kunder enda større tilgang til merkevaren, og er en modell som passer noen av våre nyere markeder veldig godt.
På toppen av dette kommer det også flere overleveringssenter for å dekke tilbud og etterspørsel, og dette skal også støtte andre utleveringsformer som for eksempel hjemlevering.
Polestar har også rundt 650 service-punkter fordelt på Polestars markeder, og ambisjonen her er å øke dette til 780 innen slutten av 2021.