- Annonse -
HjemElbilerMercedes skal bli et rent elbil-merke

Mercedes skal bli et rent elbil-merke

Over 40 milliarder euro skal sørge for et ras av nye elbiler, reelle rekkevidder over 1.000 kilometer og lynrask og enkel lading.

Mercedes er det foreløpige siste merket som har annonsert at de kun skal lage elbiler noen år fram i tid, og det er kanskje ikke overraskende. For det tyske premiummerket er allerede godt i gang med sin helelektriske satsing, og vil innen slutten av neste år ha elbiler i alle segmenter.

- Annonse -

‒ Elbil-skiftet skyter fart ‒ spesielt i luksussegmentet, hvor Mercedes-Benz hører hjemme. Snu-punktet nærmer seg, og vi vil være klare når markedene bytter til kun elektrisk innen utgangen av dette tiåret, sier Ola Källenius, administrerende direktør i Daimler og Mercedes-Benz.

‒ Jeg er overbevist om at vi vil lykkes i denne spennende nye tiden.

Tyskernes strategi er som mange andre, nemlig en blanding av å kjøpe opp eksisterende selskaper rundt batteriteknologi og utvikle sine egne løsninger.

Totalt skal de investere over 40 milliarder euro mellom 2022 og 2030, og allerede fra 2025 skal Mercedes tilby også rene elektriske utgaver for alle nye modeller de lager.

- Annonse -

Allerede neste år vil de produsere elbiler på sju fabrikker på tre kontinenter, og fra da skal også alle fabrikkene som produserer elbiler og elbilbatterier være karbonnøytrale.

De skal også samle alle leddene i utviklingen av elbiler under samme tak, og planlegger i tillegg tre nye plattformer som blir grunnlaget for den enorme elbilsatsingen fra 2025:

  • MB.EA skal dekke mellomstore til store personbiler, og skal vise vei for et skalerbart modulsystem som blir den elektriske ryggraden for framtidens elbil-portefølje.
  • AMG.EA er en dedikert ytelsesplattform for elektriske ytelsesbiler fra Mercedes-AMG.
  • VAN.EA er for elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy, og som skal bidra til utslippsfri transport og byer i framtiden.

Mercedes vil som også de andre fokusere på batteri- og ladeteknologi, og skal både internt og sammen med partnere utvikle enda mer energitette batterier. De planlegger opp mot åtte Giga-fabrikker for å dekke den enorme etterspørselen av batteripakker som vil komme.

De satser også på de kommende faststoff-batteriene, som i utgangspunktet har flere fordeler mot dagens litium-ion-batterier. Her er den store utfordringen å gjøre de sikre nok.

- Annonse -

Daimler satser allerede tungt på lading, og Mercedes me Charge består allerede av 53.000 ladepunkter. Innen 2025 skal dette også inkludere Shells ladestasjoner, som nå teller rundt 30.000 ladepunkter.

I tillegg til at de skal gjøre ladingen raskere, skal de også forenkle den. Plug & Charge går på luften sammen med introduksjonen av det elektriske flaggskipet EQS senere i år, og som navnet sier skal man bare kunne putte ladekabelen i bilen og betalingen blir automatisert.

Her er den kommende EQS:

Hva den enorme satsingen konkret vil resulterer i sier også Mercedes litt om.

For tiden utvikler de nemlig en elbil som går under navnet Vision EQXX, som altså er en visjon om hvordan EQ-bilene blir i framtiden. Denne skal være så effektiv at den bruker under 10 kWh per 100 kilometer, og totalt skal den by på en reell rekkevidde på over 1.000 kilometer.

Mercedes deltar også i formel E, den helelektriske versjonen av formel 1, og gjengen som utvikler racerbilene er også med på utviklingen av Vision EQXX, så vi kan også forvente oss en ganske så rask visjon når den vises fram neste år.

Det tyske har allerede på plass tre modeller i den stadig voksende EQ-familien, EQA, EQC og EQV. De fire neste ut er EQB, EQE, EQS og EQT.

‒ Vår viktigste plikt i denne omveltningen er å overbevise kundene om å gå over (til elbiler) med overbevisende produkter. For Mercedes-Benz er det banebrytende EQS-flaggskipet bare begynnelsen på denne nye tiden, slår Källenius fast.

Her fotografert sammen med EQ-familien:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her