Polestar sin elektriske konseptbil Precept som egentlig skulle vises fram på Geneve Motorshow før pandemien slo til for alvor vil nå bli produsert i Kina bekrefter Polestar.
Polestar er som kjent en del av svenske Volvo som tidligere ble kjøpt opp og har kinesiske eiere. Polestar Precept blir den første Polestar som ikke er basert på tidligere Volvo modeller.
Da konseptet tidligere ble vist fram ble planen tatt meget godt imot både av media og publikum.
-->
"Fantastisk, spektakulært og banebrytende. Vi vil se den på veien! - Dette er hva pressen skrev om Precept og publikum sa vi vil ha det, så vi bestemte oss for å bygge den", sier administrerende direktør Thomas Ingenlath.
Polestar vil med den nye modellen vise fram sin fremtidige designretning, og fremhever også sin bruk av bærekraftige materialer i produksjonen.
"Fobrukerne ønsker å se endringer fra denne bransjen, ikke bare drømmer. Vi er forpliktet til å redusere miljøpåvirkningen av våre biler og vår virksomhet. Målet må være klimanøytralitet, selv om jeg innser at det er et langsiktig mål", sier Ingenlath.
Interiøret i Polestar Precept vil ha en blanding av bærekraftige materialer, inkludert resirkulerte plastflasker og gjenvunnet fiskegarn. Vinylkorker og annet avfall fra vinindustrien omdannes til vinyl i seter og interiør.
Deres eksterne partner Bcomp har utviklet et naturlig linbasert komposittmateriale som skal gi en betydelig vektreduksjon ved bruk i interiøret samtidig som det vil gi en reduksjon i bruk av plast på rundt 80%.
Polestar vil også videreutvikle det Android-baserte infotainment systemet som vi ser i Polestar 2. Den vil ha en stor 15-tommers digitalt grensesnitt med førergjenkjenning og andre innstillinger tilpasset den enkelte sjåfør.
Det avanserte førerassistentsystemet blir nå bedre integrert med Google maps for å gi en sikrere og bedre kjøreopplevelse.
Polestar bekrefter at de skal etablere et nytt produksjonsanlegg i Kina. Målet er at dette anlegget skal være karbonnøytralt og et av de mest intelligente bilproduksjonsanleggene i verden.
"Kina er et hjemmemarked for Polestar, og vi ønsker å være helt i forkant med en bærekraftig utvikling. Med denne nye fabrikken vil vi produsere den mest avanserte elektriske bilen i premium segmentet. Den vil også ha det laveste karbonavtrykket", har Ingenlath tidligere uttalt.
Selv om Polestar enda ikke har avslørt noen tekniske detaljer for bilen, antydet Ingenlath at den vil ha konkurransedyktige modeller i Premium sportsbil markedet. Den skal være på størrelse med Porsche Panamera, noe som tillater et stort batteri og god innvendig plass.