Annonse
Hjem Elbiler Polestar 2 utfordrer mesteren

Polestar 2 utfordrer mesteren

Spør folk om hva som er den sikreste merket, og de fleste vil svare Volvo. Men merket får nå kamp om tittelen av dattermerket Polestar.

Det er ikke uten grunn at folk flest vil svare Volvo, og da tenker vi ikke først og fremst på de fremstående støtfangerne svenskene utstyrte sine biler med på 1970- og 80-tallet.

Volvos posisjon som den mest sikre bilen startet allerede på slutten av 1950-tallet, for da kom nemlig ingeniøren Nils Bohlin opp med et sikkerhetsbelte med tre punkter. Ja, det bilene fortsatt er utstyrt med.

Den første serieproduserte bilen som fikk denne løsningen var PV544 i 1959.

I 1972 presenterte Volvo et bakovervendt barnesete, og i 1976 kom de også med barneseter uten rygg og i 1990 med integrerte slike.

Saken fortsetter under Annonsen

Et nytt steg tok de i 1991 med sidebeskyttelse på forsetene, og dette ble fulgt opp av sidekollisjonsputer tre år senere.

I 1998 kom så de første Volvo-modellene med whiplash-beskyttelse og kollisjonsrulleputer langs vinduene, og i 2002 så antirullsystemet kalt ROPS dagens lys. Året etter fulgte Volvo opp med blindsonevarsler og i 2008 med nødbremsesystemet City Safety ‒ som i 2010 ble utvidet til også å ta hensyn til myke trafikanter.

Siden har de også kommet med frontseter som kan absorbere trykket under for eksempel en utforkjøring, samt et tilkoblet system som kan varsle førere om for eksempel glatte veipartier.

Dattermerket Polestar har altså mye å leve opp til, og det akter de også å gjøre.

Den kommende Polestar 2 har allerede rukket å introdusere flere løsninger, og det er kanskje ikke så rart. Merket skal nemlig være en leder for innføring og utvikling av ny teknologi innad i Volvo Car Group.

Polestar 2 er den første helelektriske bilen som er kollisjonstestet, den første som har ny AVAS-teknologi, og den første bilen som er utstyrt med nye kollisjonsputer på frontsiden i konsernet.

– Sikkerhet er av største betydning for Polestar, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Vi er direkte knyttet til Volvo Cars, og med det kommer deres berømte rykte for fremragende sikkerhetsteknologi. Så selvfølgelig er Polestar-bilene designet til å være blant de sikreste i verden, og det er vi veldig stolte av.

En viktig faktor innen sikkerheten for elbiler som ikke andre typer trenger å ta høyde for er den store batteripakken, vanligvis plassert under gulvet.

Dette er også tilfelle med CMA-plattformen Polestar 2 er bygd på, og her har det unge merket utviklet et aluminiumsdeksel for både beskyttelse og stivhet.

Løsningen skal ifølge Polestar ikke bare reduserer risikoen for skade og stiver opp kroppsstrukturen, men skal også beskytte passasjerene ved å holde batteriet intakt i tilfelle en kollisjon.

Hele pakken er også designet for å redusere visse vibrasjonsfrekvenser, og demper støy, vibrasjon og hardhet (kjent som NVH).

Løsningen sørger også for å koble batteripakken fra resten av bilen under en eventuell kollisjon, noe som kan være en viktig faktor.

Polestar 2 byr også på noe som er kalt SPOC (Severe Partial Offset Crash), og dette er enkelt fortalt en aluminiumblokk som skal hindre at hjulene og andre objekter trenger seg inn i kabinen og mot batteripakken under en frontkollisjon.

En annen ting som skiller eksosbilene fra elbilene er at førstnevnte gjerne har en motor foran som også beskytter under en frontkollisjon, og for å bøte på dette har Polestar videreutviklet systemet kalt Front Lower Load Path som beskytter de på innsiden ved en frontkollisjon.

AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) er en annen ting forbeholdt elbiler, og dette er lydsystemet som alle elbilene må ha. Polestar 2’s AVAS er utviklet med eksterne lyder som en del av det akustiske varselsystemet, og byr på lyder som er gjenkjennelig, ikke-påtrengende og naturlige.

‒ Vi ønsket bevisst at Polestar 2 ikke skulle høres ut som en robot eller et symfonisk romskip, påpeker Ingenlath.

‒ Vi ønsket veldig naturlige, subtile lyder som gjør fotgjengere oppmerksom på at bilen beveger seg. Samtidig ønsket vi noe unikt og enkelt som lar seg identifisere med Polestar.

Lyd er en egen vitenskap, og Polestars lyttende ingeniører har regnet seg fram til de perfekte plasseringene av eksterne høyttalere slik at de både skal overholde kravene og være komfortable både for de på utsiden og innsiden.

Den kommende elbilen har også nye beskyttelser knyttet til forsetene, kollisjonsputer som er montert på forsetene som skal beskytte de foran på begge sidene i tillegg til forfra.

Selvsagt har også Polestar 2 fått det meste av fører- og kollisjonsassistenter som nye Volvo-modeller også kan skryte av, kjent som ADAS (Advanced Driver Assistance System).

Elbilen introduserer en helt ny generasjon ADAS, og her får føreren hjelp til akselerasjon, bremsing og styreassistanse helt opp til 130 km/t. Pilot Assist byr også på stedsbaserte forbedringer som justerer mengden assistanse i akselerasjon basert på bilens faktiske posisjon.

ADAS er også et antikollisjonssystem, og Polestar 2’s kan oppdage objekter i blindsoner og er koblet til styreassistanse og autonom nødbremsing (AEB).

Så Volvo er kanskje mesteren av sikkerhet, men det er en ny utfordrer på gang.

Nemlig Polestar 2:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker