– Verden står overfor enorme omveltninger i møte med koronavirus-pandemien,
sier Polestars administrerende direktør Thomas Ingenlath. – Vi starter produksjonen under disse utfordrende omstendighetene – med fokus på helsen og sikkerheten til våre ansatte. Dette er en stor prestasjon, og et resultat av en sterk innsats fra de ansatte i fabrikken og de som sikrer forsyningskjeden. Jeg har enorm respekt for hele teamet – takk til dem!
men Kina som var utgangspunktet for koronaviruset er nå på vei tilbake til
hverdagen. Stadig flere bilmerker har gjenåpnet sine fabrikker, inkludert
Volvo. Det svenske merket er eid av kinesiske Geely, og det er Zhejiang Geely
Holding som eier fabrikken i kinesiske Luqiao. Men det er Volvo Cars som driver denne, og det er her Volvo-eide Polestar skal produsere Polestar 2. Denne fabrikken produserer også elbilmodellen for global eksport, og de første bilene skal da også sendes over til Europa. ‒ Det at vi kan produsere i Luqiao betyr at vi kan lansere Polestar 2 med høye bygge- og kvalitetsstandarder helt fra starten av, sier Ingenlath. Polestar og Volvo har i stor grad klart å unngå smitte i Kina, og blant tiltakene har vært å gjennomføre temperaturkontroller av personalet og utstyre disse med verneutstyr, grundig desinfisering av lokalene og ved å tilby helsekontroll. Polestars første elbil ble avduket tidlig i 2019, og er per nå tilgjengelig i 10 markeder inkludert Norge. Det har tidligere vært mulig å reservere den, men nå åpner merket fortløpende opp for bestillinger også. Dette skjedde i Norge allerede i januar, hvor startprisen enn så lenge er satt til 469.000 kroner.
firehjulsdrevet versjon med 408 hestekrefter og et batteri på 78 kWh. Dette
skal gi en rekkevidde på 470 kilometer, og bilen blir også den aller første i
verden som har et infotainment som er drevet fullt og helt av operativsystemet Android. Kundeleveringene skal om ikke korona-pandemien skaper for mye
trøbbel starte allerede til sommeren. Her er bilder av Polestar 2: Les også:
- Lamborghini satte nye rekorder
- Dette er, tro det eller ei, en elektrisk Bulli
- Ja, dette er en kinesisk bil