Pininfarina vier fram sin andre spesialversjon av verstingen Battista. (Fotos: Pininfarina)
Pininfarina hedrer F1-legende med ellevill elbil
Pininfarinas superbil Battista får sin andre spesialutgave, og denne gang til ære for historiens aller første verdensmester i Formel 1 ‒ som deler navn med det italienske merket.
I helga ble årets Storbritannia Grand Prix kjørt på Silverstone, og som vanlig kunne Red Bulls Max Verstappen cruise inn til seier. Dette var nederlenderens sjette seier på rad, og han har nå vunnet åtte av de 10 rundene som er kjørt. De to andre er for øvrig vunnet av lagkamerat Sergio Perez.
Silverstone-løpet er et av to store britiske høydepunkter i løpet av bare to uker, for til helga er det duket for Goodwood Festival of Speed. Pininfarina slår like godt de to fluene i et smekk.
-->
For det var nettopp på Silverstone at det aller første Formel 1-løpet ble kjørt tilbake i 1950, og det var nevøen til Pininfarinas grunnlegger Battista «Pinin» Farina som stjal showet. Giuseppe «Nino» Farina var nemlig raskest både under kvalifiseringen og løpet, og la dermed et perfekt grunnlag for det som skulle gjøre han til den aller første F1-verdensmesteren i historien.
Smaken av motorsport fikk han av Pinin Farina, for onkelen lot Nino Farina sitte i passasjersetet under et racerløp da han kun var 16 år.
Dagens Pininfarina har altså et sterkt bånd til Silverstone, og også til sin grunnlegger. Den aller første selvlagde bilen til dagens Pininfarina heter nemlig Battista, og er et monster av en elbil.
Bilen kan skryte av ikke færre enn 1.900 hestekrefter og et dreiemoment på 2.340 Nm, og selv ikke mektige Max Verstappen og hans F1-bil kan holde følge med Battista opp til 100 km/t. Det gjør nemlig elbilen unna på vanvittige 1,86 sekunder.
0-200 km/t? Jo, 4,75 sekunder.
Nå er ikke toppfarten verst, for den lyder på 350 km/t, og bremsingen er enkelt og greit verdens mest effektive i elbil-verden ‒ 100 km/t og ned til full stopp gjøres på kun 31 meter.
Rekkevidden? Vel, den oppgitte WLTP lyder på 476 kilometer ‒ men det er altså under normal kjøring. En runde rundt Silverstone sluker garantert mye av saften som er i det 120 kWh store batteriet.
Pininfarina har allerede kommet med en spesialversjon av den voldsomme elbilen kalt Battista Anniversario, og nå er det altså klart for nummer to i rekken ‒ Battista Edizione Nino Farina.
‒ Battista Edizione Nino Farina representerer visjonen til vårt talentfulle designteam, og gir en stemningsfull hyllest til en ubestridt legende i Pininfarina-familien og dens arv. En ufortalt historie om ånden og motet til en mann drevet av en racinglidenskap uten like, sier Paolo Dellacha, administrerende direktør for Automobili Pininfarina.
‒ Våre kunder krever sjeldenhet, eksklusivitet og utførelseskvalitet synonymt med unike og coachbygde Pininfarina-design fra fortiden. Battista Edizione Nino Farina kombinerer alle disse elementene, med den fenomenale ytelsen til den kraftigste bilen som noen gang er laget i Italia, Battista. I vår fantasi ville Nino ha drømt om å kjøre med onkelen Battista og presse bilen til det ytterste. Som han gjorde hver gang han racet.
‒ Å kjøre denne bilen vil være en opplevelse omtrent som å trekke i drakten til en superhelt, en eksepsjonell og emosjonell opplevelse er garantert. Jeg ser fram til personlig å presentere Battista Edizione Nino Farina på Goodwood Festival of Speed i år.
Sjefen skal kanskje personlig avduke bilen, men den er altfor vill til at en slik amatør får kjøre den i det berømte bakkeløpet som også arrangeres under fartsfestivalen.
Den jobber tilfaller Nick Heidfeld, og den tidligere tyske F1-føreren har full kontroll på bilen ettersom han var involvert i utviklingen av hyperbilen.
Og Heidfeld blir en av veldig få som noensinne får kjørt denne spesialversjonen, for Pininfarina skal kun sette samme fem biler.
‒ Hver bil er en hyllest til Ninos uovertrufne historie, og hver bil representerer et unikt øyeblikk i livet hans, som virkelig var bemerkelsesverdig. Vi har hentet inspirasjon fra disse øyeblikkene for å lage en bil som vil være midtpunktet i enhver kolleksjon, sier Dave Amantea, Chief Design Officer, Automobili Pininfarina.
‒ Dens karakteristiske Rosso Nino-karosserifarge er valgt for å fremkalle minner fra den italienske racing-røde lakken på bilene der han nøt sine største seire, mens nøkkelfinisher og designelementer passer sømløst sammen med Battistas umiskjennelige design.
Dette er bare noe av det som skiller Nino-versjonen fra den originale Battista, og vi tipper at det til og med ikke hjelper med en lotto-gevinst på, tja, 50 millioner, for slike biler er gjerne solgt lenge før de vises fram.
Men bildene er gratis, så her har du den andre spesialversjonen av bilen som spiser F1-biler til frokost opp til 100 km/t ‒ Pininfarina Battista Edizione Nino Farina:
Les også: