Parkerings-krøll for P-tilbyderne

Nesten alle parkeringsplassene som Statens vegvesen har sjekket siden 2017 har «feilparkert».


Det har vært ganske så ville vesten-tilstander i parkeringsbransjen, hvor uklare retningslinjer og regler gjorde sitt til at aktørene tolket og praktiserte regelverket på ulike måter.

Resultatet var frustrerte bilister, for mange ble bøtelagt selv om de trodde at de gjorde alt riktig.

-->
Til slutt tok Statens vegvesen grep. I 2017 etablerte de parkeringstilsynet som skal overvåke bransjen, i tillegg til at det kom et tydeligere felles regelverk for parkering.

Gjennom parkeringsforskriften har bransjen nå felles rammer for hvordan de skal drive såkalt vilkårsparkering. Dette inkluderer alle som tilbyr en offentlig tilgjengelig parkeringsplass mot betaling, med tidsbegrensning eller andre vilkår for at du skal få lov til å parkere der.

Forskriften setter altså rammene, og denne skal sikre at bransjen er forbrukervennlig, at parkeringsplassene er universelt utformet, og at tilbudet er av god kvalitet og mest mulig likt, uavhengig av hvem som tilbyr parkeringen.

Det er også krav til at alle parkeringsplasser med betaling skal ha en betalingsautomat, og i tillegg en løsning som gjør det mulig å betale via for eksempel mobiltelefon.

Men.

Bransjen selv feilparkerer så det holder, for det er nemlig den nedslående konklusjonen etter knapt fem år med kontroller i regi av parkeringstilsynet.

Tilsynet har sjekket parkeringsplasser over hele landet, og «parkeringsboten» sitter løst.

– Der hvor vi gjennomfører tilsyn finner vi som regel feil og mangler, sier Halgeir Jansen i Statens vegvesens parkeringstilsyn.

‒ Det kan for eksempel være bruk av feil skilt, mangelfull skilting eller manglende handicap-parkering.

Tilsynet skal altså rydde opp i det som har vært en uoversiktlig bransje.

‒ Siden oppstarten har vi mottatt mer enn 900 tips om parkeringsanlegg med mulige feil. Tipsene kommer fra privatpersoner, bransjen selv, kommuner og fra parkeringsklagenemda, sier Jansen.

De sjekker også om parkeringsselskapene har dokumentasjonen er i orden.  

‒ Parkeringstilsynets rolle er å følge opp at kravene som stilles i forskriften blir fulgt. Blant annet følger vi opp at alle virksomheter som skal være registrert i parkeringsregisteret faktisk registrerer seg, sier Jansen.

Her oppdager tilsynet en del virksomheter og parkeringsområder som ikke står i Parkeringsregisteret, og disse har rett og slett ikke lov til å skrive ut parkeringsbøter.

– Vi trenger tips og tilbakemeldinger, enten det gjelder parkeringsvirksomheter som burde vært registrert i parkeringsregisteret, eller andre forhold vi bør se på. Henvendelser kan sendes til [email protected], sier Jansen.

Men før du fyrer av en e-post til tilsynet for å klage på parkeringsboten, kan vi opplyse at parkeringstilsynet ikke behandler enkeltsaker.

De som ønsker å klage på en ilagt kontrollsanksjon (parkeringsbot) eller en borttauet bil, skal først ta kontakt med parkeringsselskapet. Om dette ikke fører frem er det mulig å ta saken opp med Parkeringsklagenemnda, som altså ikke må forveksles med parkeringstilsynet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter