Med en ekte Formel 1, to stykk Aston Martin Valkyrie, en 100 år gammel rekordbil, en BMW eid av Elvis og en drøss med andre kjøretøy bikket Oslo Motor Show 50.000 besøkende med god margin. Se bilder!
Ja, selv værgudene ville være med på å sette rammen til årets Oslo Motor Show. For da dørene åpnet fredag formiddag skapte flotte tåkeskyer en trolsk stemning rundt messeområdet, og da klokken bikket 10 og dørene åpnet var det lange køer.
For er det en ting Oslo Motor Show har for lite av, er det tid. For minuttene går nesten unna like raskt som en Valkyrie forflytter seg når alle de flotte kjøretøyene på innsiden skal sjekkes ut. Det lønner seg altså å være tidlig ute.
-->
Og som vanlig var det fem haller fylt med en masse trekkplastre, samt at det var liveshow og annen underholdning som publikum nå har blitt vant med.
På forhånd fremsto årets versjon av Oslo Motor Show som kanskje det aller beste, for i tillegg til en masse unike biler hadde også flere nybiler funnet veien til Lillestrøm. Det var flere Norges-premierer, ja, selv den ultraferske elbilen Lotus Eletre som hadde verdenspremiere så sent som en knapp uke siden var på plass.
SUV-modellen hadde selskapet av en rekke andre nye elbiler, inkludert Polestar 6 som først skal komme om fire år. Det finnes kun to prototyper av roadsteren, og den som var på plass hadde aldri tidligere blitt vist for publikum her i Europa.
Da vi spurte messegeneral Tommy Larssen om det kom til å bli ny publikumsrekord noen dager før det hele braket løs var han usikker, men håpet selvsagt på det.
‒ Vi har spurt folket hva de vil ha mer av, og de har etterlyst flere nye biler. Og vi hører selvsagt på tilbakemeldingene, og funnet plass til enda flere kommende biler. Men det er fortsatt en fin miks, for vi har ingen planer om å vanne ut konseptet Oslo Motor Show ‒ som inkluderer all slags kjøretøy for all slags entusiaster, sa Larssen i forrige uke.
Han trengte ikke å være altfor bekymret.
For telleapparatet har hatt det travelt, og nok en gang ble det satt ny publikumsrekord. Det har faktisk skjedd i 11 av de 12 showene som har blitt arrangert, og den store utstillingen har gått fra 22.500 til å bikke 30.000 og deretter å passere drømmegrensen på 40.000 besøkende i 2014.
I fjor, det første etter pandemien, valset 47.517 spente entusiaster inn dørene, og i år klarte de å passere en ny drømmegrense og dermed nok en rekord.
Da dørene stengte søndag hadde nemlig hele 53.023 besøkende løst inn billett, noe som ifølge Oslo Motor Show er en økning på formidable 12 prosent fra i fjor.
‒ Klart jeg er strålende fornøyd med det. Det er jo første gang vi braker gjennom det magiske nivå på 50.000 besøkere, sier Larssen.
‒ Og det med god margin.
Oppslutningen fredag og lørdag antydet at det var en ny rekord i sikte, og messegeneralen ble nok litt mer sikker på at de faktisk ville ny bestenotering før den siste dagen.
‒ Vi har nok gjort mye riktig i forberedelser og markedsføring. Vi har i alle år vært lojale til vårt velprøvde grunnkonsept som det årlige samlingspunktet for landets motorentusiaster. Denne gangen hadde vi også med flere bilimportører som stilte ut sine nyeste modeller. Kanskje det var noe som trakk nye besøksgrupper til showet, sier en fornøyd messegeneral.
Som vanlig understreker han at Oslo Motor Show ikke hadde klart å bli den braksuksessen den faktisk er uten innsatsen fra utstillerne, klubbene, de frivillige, entusiastene, de ansatte og funksjonærene.
‒ Uten deres fantastiske innsats både før og under arrangementet, ville oppsummeringen etter showet blitt annerledes. Jeg er dem stor takk skyldig, avslutter Tommy Larssen.
Om du var en av de som løste inn billett og gjerne vil ha et gjensyn med mange av kjøretøyene, eller om du gikk glipp av årets show og gjerne vil se hva du misset, så hjelper vi mer enn gjerne til.
For her har du en svær samling av bilder fra årets store happening, faktisk flere hundre bilder av de fantastiske kjøretøyene som var på plass under årets Oslo Motor Show.
Her har du perlene fordelt på hver hall, så kos deg med disse!
Først hall A, og der fant vi mange klassikere som varmer hjertene til den eldre garden ‒ og kanskje også de yngre. For sjekk dette:
Videre til hall B fant vi selvsagt også gamle klassikere, og her dukket et av de store trekkplastrene opp ‒ Elvis’ hvite BMW 507.
Hall C huset den nå berømte duoen med Valkyrie, men ikke tro at det var alt. Det var nemlig så uendelig mye mer å mette øynene på også i denne hallen.
Inn til hall D var hjemmet til verdens raskeste bil i 1922, men også mye annet. Her fant vi blant annet en bil som ikke ligner på noe vi har sett før ‒ garantert. Det var nemlig en helt spacet grønn Saab der, og du skjønner hva vi mener når du ser bildene.
Til slutt var det som vanlig de største kjøretøyene som befant seg i hall E, men også noen andre svært så snertne biler. Et hint er en Ferrari som har Superfast i navnet.
Her er de siste bildene av noen biler som sto utenfor hallene, og vi og over 50.000 andre bøyer oss i hatten for det Oslo Motor Show nok en gang har fått til!
'Les også: