Oppjusterer rekkevidden på Mustang-inspirert elbil

Tidligere har Forduttalt at den kommende Mustang-inspirerte elbilen vil få en rekkevidde på minst480 kilometer, men oppjusterer nå dette til 600 kilometer.


Ford har valgt en særegen løsning for å møte den framtidige etterspørselen
av elbiler, og den amerikanske produsenten har opprettet en egen avdeling kalt Team
Edison som skal utvikle nye elbiler for det globale markedet.

Dette «laget» har fått alle fullmakter til å kunne operere
mer innovativt for raskt å kunne utvikle elektriske biler for et marked som er
i kraftig vekst, og har allerede i fjor høst kom det første signalet på hva som
er på gang.

En elbil inspirert av selveste Mustang.

Bildet som vi har gjort litt lysere enn det originale avslører ikke altfor mye, kan vi se at bilen er utstyrt med de tredelte baklyktene vi kjenner fra den ikoniske modellen.

Men det er ikke snakk om en elektrisk versjon av Mustangen.

Ford lager den første rene elbilen som en sportslig SUV, og de
har så store forventninger til den at de allerede har åpnet for reserversjon.

‒ Vi ser frem til Fords meget spennende helelektriske bil
som kommer i 2020. Dette blir en sportslig og anvendelig elektrisk SUV som
viderefører de meget gode kjøreegenskapene som Ford alltid har vært kjent for,
sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Han er spesielt fornøyd med nyheten om den nye elbilens rekkevidde,
som altså tidligere ble beskrevet «til over 480 kilometer».

‒ Med en fantastisk god rekkevidde på opptil 600 kilometer vil
Fords nye elbil være et reelt alternativ for alle de som i dag opplever at
mange av elbilene på markedet må lades for ofte til at de i praksis er et godt
alternativ til biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Dette vet vi er en god
nyhet som norske kunder vil sette pris på.

Nyheten om den oppjusterte rekkevidden kom under et arrangement
i Amsterdam kalt «Go Further», hvor Ford annonserte en elektrifisert satsing
som ikke teller mindre enn 16 modeller.

Dette inkluderer nye versjoner av Kuga både som ladbar hybrid, fullhybrid og mildhybrid, 8-seteren Tourneo Custom og den store SUVen Explorer som ladbar hybrid, og en helt ny helektrisk utgave av 2-tonns Transit.

Produsenten kommer også med hybrider av Mondeo og Tourneo.

‒ Ford investerer mer enn 100 milliarder kroner i
elektrifisering og vil lansere en eller flere elektrifiserte varianter av alle
nye og eksisterende modeller – alt fra 48 volts hybrid, hybrid, ladbar hybrid
og helelektrisk – vi må gi kundene mulighet til å kunne velge det som passer
dem best – vi kaller det «power of choice» sier Berg.

For å få fortgang i den elektriske utviklingen har Ford
altså opprettet en egen avdeling, og Team Edisons styrke skal være raske
beslutninger og gode løsninger.

Dette har også ført den ferske avdelingen til Norge, et
viktig utviklingsland når det kommer til elbiler.

‒ Norske kunder er kanskje de mest erfarne elbilkundene i
verden. I tillegg har vi et svært skiftende klima. Dette gir verdifull kunnskap
som Ford tar med seg når vi nå for alvor satser på framtidens løsninger. Ford
Motor Norge har også samarbeidet tett med Team Edison som har gjort en rekke
undersøkelser og studier i Norge. Vi er dypt involvert i utviklingen av Fords
elektrifiserte biler, påpeker administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per
Gunnar Berg.

Merket har tidligere uttalt at de komme med 40
elektrifiserte biler innen 2022, hvorav 16 skal være rene elbiler.

Og en av disse er altså inspirert av Mustangen, som får en
rekkevidde på 600 kilometer.

Les mer om:

Elbiler Nyheter