Om man regner G-klassen introdusert allerede i 1979 som en terrengbil, så startet Mercedes sin SUV-satsing med ML-modellen som gikk inn i produksjon i 1997. Dette er bilen som i dag heter GLE.
Drøyt 23 år senere har familien vokst betraktelig, og består av GLA, GLB, GLC, GLE og GLS sammen med sine elektriske søstre i form av EQA, EQB, EQC, EQE og EQS. Flaggskipene er dermed GLS og EQS.
Sistnevnte kom i 2021 og er dermed to år, mens dagens GLS kom året før som 3. generasjon GLS. Denne får nå seg en oppdatering både på utsiden og innsiden.
‒ Med kombinasjonen av komfortabel luksus og heftige ytelser, viser Mercedes-Benz hvor langt merket har kommet i å skape eksepsjonelle modeller, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
‒ Flaggskipet kan bestilles allerede nå og vi forventer de første bilene til landet tidlig i neste år.
Som de andre nye og oppdaterte modellene får også GLS mer iøynefallende grill og en mer synlig støtfanger foran. Bak kommer lyktene med nye detaljer, og i tillegg byr Mercedes på nye 20-tommers lettmetallfelger i fargen Himalayas grey som det er mulig å velge.
Oppdatert Mercedes GLS blir også tilgjengelig med to nye farger, sodalite blue metallic og Manufaktur alpine grey.
Nye farger brøyter seg også vei på innsiden, og disse to heter Catalana beige og Bahia brown. Det er også nye listevalg, hvor glossy brown lime wood er standard, opplyser Mercedes Norge.
Her er det også mulig å velge Manufaktur glossy black flowing lines piano lacquer, tidligere kun forbeholdt den enda mer luksuriøse Mercedes-Maybach GLS 600.
Videre kan Mercedes Norge fortelle at GLS kommer med et nytt multifunksjonsratt samt den nyeste generasjonen av MBUX som åpner for opptil syv fargekombinasjoner. Så her er det mulig å tilpasse skjermen med den valgte fargen på omgivelsesbelysningen Ambient Lighting og gjøre innsiden enda litt mer elegant.
Det er også mulig å få nye GLS med opptil tre berøringsskjermer bak, og selvsagt er også Mercedes’ stemmeassistent på plass.
Videre sier Mercedes Norge at GLS kommer med en Offroad-modus som åpner for informasjon om styrevinkel, kompass og stigning i skjermen.
Det er også et kult 360-graders kamera som har en funksjon som gjør panseret «gjennomsiktig», og den sentrale skjermen åpner for en virtuell visning under fronten av kjøretøyet. Dette er mulig ved å sette samme bildene fra det 360-graders kameraet og åpner for å se hindringer som store steiner.
De oppdaterte terrengegenskapene inkluderer en beskyttelse under bilen og 30 millimeter høyere bakkeklaring, mens firehjulsdrift og en utveksling designet for trekkraft tillater en høy tilhengerlast på opptil 3.500 kilo, opplyser den norske importøren.
Mercedes har også satt på to ekstra bolter på kulehalsen til tilhengerkoblingen, og dette åpner blant annet for en sykkelholder med lastekapasitet på 100 kilo ‒ noe som betyr at elsykler også kan fraktes.
Her er teknisk data og priser rundt oppdaterte Mercedes GLS:
Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic GLS 450 d 4Matic Volum 2.989 cc 2.989 cc Effekt 269 hk 367 hk Maksimal effekt ved 3.600 - 4.800 r/min 4.000 r/min Ekstra effekt (Boost) 20 hk 20 hk Dreiemoment 650 Nm 750 Nm Maksimalt dreiemoment ved 1.350 – 3.200 r/min 1.350 – 2.800 r/min Ekstra dreiemoment (Boost) 200 Nm 200 Nm Kombinert drivstofforbruk (WLTP) 8,0 – 9,1 l/100 km 8,0 – 9,1 l/100 km Kombinert CO2-utslipp (WLTP) 210 – 240 g/km 210 – 240 g/km Akselerasjon 0-100 km/t 6,7 sek 6,1 sek Toppfart 238 km/t 250 km/t Pris inkl. levering (som varebil) i kroner 1.884.625 (1.482.625) 1.941.625 (1.539.625)
Mercedes Norge vil i løpet av andre halvår åpne for bestilling av de enda heftigere variantene fra Mercedes-AMG samt den ultimate innen luksus fra Mercedes-Maybach.
Les også:
- MG viser sin sterkeste produksjonsbil
- Alpine med en «F1»-versjon av A110
- BYD solgte flere biler enn Tesla