En av de viktigste modellene i Porsche-historien er utvilsomt Cayenne, denne SUV-modellen som banet vei for det tyske sportsbilmerket inn i nye markeder. Den store SUV-en var faktisk den bestselgende Porschen i 2022, og 95.604 slike ble sendt ut til kundene. Nærmest den kom Macan, som endte opp med på 86.724 leveringer.
Den første Cayenne kom i 2002, og ble fulgt av 2. generasjon i 2010 og deretter nåværende 3. generasjon i 2017. Men imellom disse hovedfasene er modellen også oppdatert, altså gått gjennom såkalt facelift.
-->
I påvente av en helelektrisk Cayenne, for ryktet sier at en slik skal komme i 2026, må Porsche holde dagens oppdatert og konkurransedyktig. Så en ny ansiktsløfting er på gang for 2024-modellen, og det er ikke småtterier som får seg et løft.
Porsche sier at den er forbedret på en rekke områder, inkludert både drivverket, chassiset, designet, utstyret og tilkoblingsmulighetene.
‒ Det er en av de mest omfattende produktoppgraderingene i Porsches historie, sier modellsjef Michael Schätzle.
Målet med oppdateringene er å gjøre bilen enda bedre egnet både i terrenget og på asfalten, to områder jo SUV-modeller skal trives på. Og spesielt en SUV fra Porsche.
Cayenne kan blant annet by på et nytt semi-aktivt chassis, og det er også et nytt digitalisert display og betjeningskonsept med forbedrede tilkoblingsfunksjoner.
I tillegg sier Porsche at innovativ lysteknologi i HD-Matrix LED-frontlyktene både øker komforten og sikkerheten i nye Cayenne.
Med slike store oppdateringer følger det også et omfattende testregime. Spesielt ettersom mange er nyutviklet.
‒ Vi utsetter den nye Cayenne for et komplett og omfattende testprogram, akkurat som om vi hadde utviklet den fra bunnen av, forklarer testleder Ralf Bosch.
I tillegg til nøyaktige virtuelle simuleringer, er testing ute i den virkelige verden fortsatt viktig. Det viser den nye utgaven som nærmer seg lansering.
Porsche sier at det spesielt viktig å teste ut kjøreegenskapene og funksjonalitet til alle komponenter og systemer når de samhandler – selv i situasjoner som er langt mer ekstreme enn det en Cayenne normalt utsettes for.
Nye Cayenne skal nå under hverdagslige forhold testes i godt over 200.000 kilometer i både bytrafikk, på landeveier og på motorveier ‒ og det kun i løpet av få måneder. Men det er ingenting i forhold til hva den har vært gjennom.
For testteamet har vært på en skikkelig rundreise, og nye Cayenne har gjennomført tester i Asia, Afrika, Europa og Nord-Amerika. Totalt sier Porsche at den har tilbakelagt mer enn fire millioner testkilometer.
‒ Det vi krever av den nye Cayenne i tøffe terrengtester i Spania, på ugjestmilde sanddyner i Marokko eller under svært dynamiske kjøringer på isbaner i Finland og på Nürburgring Nordschleife, er ikke noe vi antar at mange kunder noen gang vil gjøre, sier Dirk Lersch, som leder prototypemonterings- og testteamet for Cayenne.
‒ Men alle som kjøper en Porsche bør vite at den tåler eksepsjonelt høy belastning ‒ uavhengig av underlaget som kjøres på.
Det er ventet at nye Cayenne blir vist fram i løpet av våren, så den bør ikke være altfor langt unna.
Sjekk ut bildene under når nye Cayenne blir utsatt for tøffe tester.
Les også: