Peugeot, Citroën og Opel satser tungt på elektriske varebiler, og nå viser sistnevnte fram en ny modell i segmentet. Denne gang handler det om en ganske så stor varebil.
På løpende bånd har de tre merkene som alle hører hjemme i det samme konsernet lansert hver sin nær identiske kompakte og elektriske varebil tidligere i år, Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner og Opel Combo-e.
Nå tar sistnevnte steget over til de langt større varebilene, og viser de første bildene av en ny generasjon av Opel Movano som også inkluderer en versjon med e-bokstaven bak seg.
-->
‒ Nye Opel Movano-e kompletterer utvalget vårt av elektriske varebiler. Kundene kan nå velge et utslippsfritt alternativ også i den største klassen. Det vil selvsagt bidra til å styrke Opels posisjon i det norske varebilmarkedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.
Kanskje litt oppsiktsvekkende er ikke Movano-e utstyrt med en like sterk elmotor som den langt mindre Combo-e, men har fått en motor med 122 hk og 260 Nm dreiemoment. Combo-e, ë-Berlingo og e-Partner kan på sin side skilte med 136 hk og 260 Nm.
Opel setter også en slags uoffisiell rekord rundt toppfarten med sin nye Movano-e, for denne er faktisk begrenset helt ned til 110 km/t. De nevnte trillingene kan på sin side kjøre i 130 km/t. Men 110 km/t er uansett toppfarten i Norge, så ingen krise akkurat det her i gamlelandet.
Viktigere er kanskje rekkevidden, og Opel har to batteripakker klar for Movano-e. Den minste er på 37 kWh, mens den største lyder på 70 kWh og åpner for rekkevidder på opptil 224 kilometer målt etter WLTP-syklusen for blandet kjøring. Den minste batteripakken halverer nesten dette, og har en oppgitt rekkevidde på sparsomme 117 kilometer.
Som vanlig har Opel puttet batteriene under gulvet, noe som både er positivt for kjøreegenskapene og lagringsplassen ‒ et viktig element i en varebil som Movano.
Opel sier at kassebilversjonen består av fire lengder og tre høyder, med en lastekapasitet fra 8 til 17 kubikkmeter. Dørene på H3-varianten er 2,03 meter høye – noe som ifølge tyskerne er best i klassen.
Dørene kan også åpnes med opptil 270 grader, noe som forenkler lastingen i nye Opel Movano. Den har for øvrig en nyttelast på inntil 2,1 tonn.
Den er også en aldri så liten kameleon, for Opel sier at det vil være mulig med ulike former for spesialkonverteringer ‒ alt fra tippbiler til campingbiler.
Selvsagt er også Movano utstyrt med en rekke moderne førerstøttesystemer, slik som automatisk brems, blindsonevarsling, bakkenedkjøringsassistent og varsling om bilen er i ferd med å forlate kjørebanen.
Med Movano-e øker nå Opel sin utslippsfrie varebil-portefølje til tre modeller, som fra før av består av nevnte Combo-e og og Vivaro-e.
Opel har selvsagt ikke glemt de som vil ha Movano med et tradisjonelt drivverk, og varebilen blir også tilgjengelig med 2.2-liters dieselmotorer fra 120 hk opp til 165 hk med et dreiemoment på opptil 370 Nm, alle i kombinasjon med 6-trinns manuelle girkasser.
En girvelger trenger ikke den elektriske versjonen, og her er bilder av den kommende Movano-e: