Opel satser tungt på elektriske biler, men enn så lenge har de nøyd med seg å elektrifisere dagens modeller. Den foreløpig siste ut var Astra, noe som også inkluderer Astra Sports Tourer og dermed tar merket også det helelektriske spranget for stasjonsvogner.
Men de skal også introdusere nye modeller, og den første som er på vei heter Frontera. Det navnet kjenner Opel-folket, for det tyske merket solgte Isuzus SUV som kom i 1989 under nettopp det på 90-tallet.
Den nye Frontera er dog alt annet enn en Isuzu, men en splitter ny SUV som baner vei for det nye Opel-designet i likhet med nye Mokka. Nye Frontera blir tilgjengelig både som midhybrid og elbil.
Ifølge Opel selv har nye Frontera kompakte ytre mål kombinert med et funksjonelt og romslig interiør, men sier ikke noe om dimensjonene. Men bilen skal bli en slags erstatning for Crossland, og denne er drøyt 4,2 meter lang. Så ja, Frontera blir en kompakt bil.
De sier dog at den har et bagasjerom på spandable 1.600 liter med setene lagt ned, og det bør jo holde for de fleste.
Om setene er i oppreist stilling er det 460 liter med bagasjeplass, og det er også en takrail som takler over 200 kilo med last som åpner for å ta med større ting som telt og kajakker. Seteryggene bak er for øvrig mulig å slå ned i 60:40-løsningen.
‒ Med sin kombinasjon av robust design, romslighet og smarte løsninger sammen med en svært konkurransedyktig pris, tror vi Opel Frontera vil ta plass i en del av markedet der kundene så langt har hatt et begrenset antall modeller å velge mellom, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
Frontera baner altså vei for det nye designet med den karakteristiske nye Vizor-fronten, og innvendig finner vi den såkalte Pure Panel-cockpiten med to 10-tommers skjermer.
Ett av de åtte bildene Opel byr på viser en innside som også inkluderer noen fysiske knapper, noe helt sikkert mange er glade for.
Det skal heller ikke stå på sittekomforten, for det er Intelli-Seat-funksjon i forsetene som har en spalte som skal lette trykket på halebeinet og dermed øke komforten også under langturer.
Opel sier at det også er store oppbevaringsrom som kan huse ting fra nettbrett til sekker og bæreposer, og i baksetet er det rikelig med lademuligheter og integrerte smarttelefonlommer i ryggstøttene til forsetene. Ja, slik alle moderne biler streng tatt burde ha.
Foran er det selvsagt en trådløs mobillader, og det er to USB-porter både foran og bak.
Når det kommer til lading og rekkevidde for den helelektriske utgaven sier foreløpig ikke Opel noe om dette, men om vi sammenligner med Citroën-søsteren ë-C3 så byr den første versjonen som skal komme på 320 kilometer rekkevidde. Så vi får se hva Opel Frontera lander på.
Og vi bør ikke vente så altfor lenge på spesifikasjonene, for den nye og spennende Opel Frontera er ventet til Norge etter sommeren en gang.
Her er de fem andre bildene Opel byr på av den kommende SUV-modellen som altså inkluderer en helelektrisk versjon:
Les også: