Euro NCAP skjerper stadig kravene for å oppnå 5 stjerner i den berømte kollisjonstesten, og bilprodusentene svarer med å gjøre bilene enda mer trafikksikre.
Testorganisasjonen har fortsatt ikke offentliggjort noen resultater rundt personbiler i 2023, men i fjor oppnådde 53 av de 67 bilene faktisk 5 stjerner og full score. De 14 resterende fikk 4 stjerner.
-->
Med andre ord er alle nye biler som kommer på markedet her i Europa ganske så kollisjonssikre biler.
Den aller første Mazda-modellen som oppnådde 5 stjerner etter at Euro NCAP strammet skikkelig til i 2020 var elbilen Mazda MX-30, og i fjor fulgte også Mazda CX-60 opp med 5 stjerner.
Siden har det japanske merket introdusert en ganske så original tvilling til MX-30, nemlig en hybrid som kun blir drevet av elektrisk kraft.
Mazda MX-30 R-EV kjører altså i prinsippet som en ren elbil, men har også en bensinmotor i form av en kompakt wankelmotor på 830 kubikk. Dette er ombordladeren til bilen, for ved hjelp av en generator kan denne motoren produsere strøm til bilens elmotor når ladingen i batteriet blir lav.
Wankelmotoren er altså ikke koblet til hjulene, så det er kun elmotoren som driver denne bilen framover og bakover.
Batteriet til ladehybriden er på 17,8 kWh, mens den elektriske rekkevidden er opplyst til 85 kilometer i henhold til WLTP-normen.
Den nye utgaven av MX-30 hadde premiere under Brussel Motor Show i januar, og skal ifølge Mazda komme for slag salg her i Europa senere i år.
Og den er altså like solid som sin helelektriske søster, for ifølge merket har den nå oppnådd 5 stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP.
Kollisjonstesten er delt opp i fire hovedkategorier, og Mazda melder at bilen oppnådde følgende score i disse:
91 prosent i beskyttelse av voksne, 87 prosent i beskyttelse av barn, 68 prosent i beskyttelse av fotgjengere og 73 prosent for førerstøttesystemene.
Totalt betyr det altså 5 stjerner, akkurat som den rene elbilutgaven.
Mazda sier at dette kommer grunnet tre nøkkelfaktorer.
Et forsterket karosseri, som Mazda kaller Skyactiv Vehicle Architecture, byr på høy stivhet og veldefinerte støtdempingssoner.
Et bredt utvalg av aktive og passive sikkerhetsteknologier, i Mazda-verden kalt i-Activsense, som hjelper føreren til å identifisere og unngå potensielle farer og dermed reduserer sannsynligheten for skader eller personskader.
Høy standard for fotgjengerbeskyttelse som reduserer effekten av en eventuell kollisjon med fotgjengere.
Euro NCAP har ikke sluppet noen video av den siste testen, men det gjorde de etter at Mazda MX-30 ble kollisjonstestet sent i 2020. Så sjekk ut hvordan det ser ut når elbilen går gjennom de svært tøffe testene og fikk 5 stjerner, akkurat som ladehybriden nå har fått.
Les også: