De svarte taxiene uten lokale utslipp kjører nå flere turer i London enn de som er dieseldrevet. (Fotos: LEVC)

Elektrisk taxi-revolusjon i London

For godt over 100 år siden regjerte de elektriske taxiene Londons gater, og nå har de igjen tatt over hegemoniet.


Ok, dette kommer kanskje overraskende på, men elbilene er faktisk noe ganske gamle greier ‒ og ikke noe supernytt som det jo virker som de er.

Porsche er et godt eksempel. Da de endelig kunne lansere den helelektriske Taycan-modellen i 2019 var dette langt fra den første elbilen som Porsche hadde laget.

For da grunnlegger Ferdinand Porsche laget sin aller første bil tilbake i 1898 for merket Egger-Lohner, var dette faktisk en elbil. Tre år senere laget Ferdinand Porsche også en hybrid ‒ ansett som verdens første sådanne.

På samme tid som Porsche hevet sin lønn hos Egger-Lohner utviklet Walter Bersey noen taxier over i London som skulle få kallenavnet hummingbirds ‒ kolibrier.

Originalt het disse Bersey Electric Cab og gikk også under navnet London Electrical Cab, og taxiene var de aller første helelektriske drosjene i London.

Den aller første ble satt i drift i fasjonable Kensington allerede i 1896, men det var ikke rare oppgraderingene fra hestevogn-transporten. For toppfarten lød kun på i underkant av 20 km/t, mens rekkevidden faktisk ikke var så veldig ille ‒ opp mot 90 kilometer.

Ladetiden trengte de ikke å bekymre seg altfor mye om, for taxiene byttet rett og slett batterier når de var tomme.

Året etter hadde London Electrical Cab Company hele 12 Bersey-taxier i drift, og det hevdes at selv prinsen av Wales, mannen som skulle bli kong Edvard VII, også tok en slik kolibri.

På høyden rullet det rundt 75 taxier i London, men eventyret endte like brått som det startet. Det store problemet med elbiler den gang var størrelsen på batteriet, for hjulene og understellet som var langt spinklere enn i dag taklet ikke de mange hundre kilo med batteri og brøt sammen.

I tillegg sørget de hyppige utskiftningene av hjulene og batteriene også for at kostandene skjøt til værs, og i 1899 forsvant de like raskt som de hadde kommet.

Spoler vi 119 år fram, ja, morsomt nok motsatt av 911 ‒ navnet til modellen som gjorde Porsche verdensberømt ‒ er vi i 2018. Da bestemte myndighetene i London seg for at alle taxiene som registreres også må ha mulighet til å kjøre uten lokale utslipp, altså må de enten være hybrider eller rene nullutslippsbiler.

Fire år senere har noen nye typer kolibrier igjen tatt over gatene ‒ nemlig de elektriske fra London Electric Vehicle Company (LEVC). Dette er elektriske versjoner av de berømte svarte drosjene i London, og selskapet bak er velkjent også i Norge.

For LEVC som ble etablert så tidlig som i 1908 er i dag eid av Geely, den kinesiske gruppen som også eier Volvo personbiler, Polestar, Lynk & Co og til og med britiske Lotus.

LEVC har både de tradisjonelle svarte drosjene i form av TX4, men også elektriske i form av hybriden TX som har en elektrisk rekkevidde på langt over 100 kilometer. 40 prosent av de svarte drosjene er elektriske, men enda viktigere ‒ de står nå for flere drosjeturer enn dieselsøstrene.

‒ Vi er vitne til et betydelig vippepunkt i arbeidet mot renere transport, med TX som passerer den dieseldrevne TX4 som det foretrukne drosjen i London. Det er nå mer enn 6.000 TX elektriske drosjer som opererer i hovedstaden, sier Alex Nan, administrerende direktør i LEVC.

‒ Siden LEVC lanserte den revolusjonerende TX-taxien, har den med suksess levert en uovertruffen bærekraftig mobilitetsløsning, perfekt egnet for urbane miljøer. Med hver nye TX på veien forhindrer vi tusenvis av tonn skadelige utslipp, og bidrar til å skape sunnere og lykkeligere byer.

Hvor mye utslipp de sparer London-luften for vet vi også, for de elektriske versjonene har nå tilbakelagt, hold deg fast, 859 millioner kilometer, og det tilsvarer 162.000 tonn med CO2-utslipp for en dieseltaxi.

Sjefene som skjerpet kravene til drosjenæringen er selvsagt fornøyde med den store milepælen.

‒ Det er flott å se at nesten halvparten av hele drosjeflåten nå har nullutslipp, og det er nå flere LEVC TX-drosjer enn noen andre modeller av dieselsvarte drosjer i hovedstaden. Ved siden av reduksjoner i utslipp gir disse moderne kjøretøyene en virkelig behagelig opplevelse for både sjåfør og passasjer, sier Helen Chapman, en direktør hos Transport for London.

‒ Londons drosjesjåfører er med rette stolte over å være i forkant av å rense byens giftige luft. Den trinnvise endringen i drosjeflåten som går mot nullutslipp er en viktig del av den dristige handlingen borgemesteren tar for å håndtere folkehelsekrisen som forårsakes av dødelig forurensning ‒ og for å takle klimakrisen.

Og ikke tro at London-taxiene bare er for London. Nei, de har også bredt seg over deler av Europa og er på plass i over 20 land, og som bildet under viser har de også funnet veien til Norge.

Men de kommer nok aldri til å regjere gatene her, for nordmenn foretrekker vanlige elbiler når de skal ta drosje. Og som kjent fossekallen ‒ vår stolte nasjonalfugl.  

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter