Årets første VM-runde i rallycross ble kjørt forrige helg, og det hele braket løs i Portugal. Vi har også et norsk håp, Ole Christian Veiby er på team med selveste Johan Kristoffersson, svensken som har vunnet VM de fem siste årene og som har totalt sju VM-titler i rallycross.
Kampen om teknologiene, «Battle of Technologies» introdusert i fjor, fortsetter med uforminsket styrke. Her er det elbiler versus forbrenningsbiler, og Veiby og Kristoffersson er fanebærer for «det gamle». De kjører noen rallycross-varianter av den gamle folkehelten Volkswagen Polo.
På den andre siden er hovedrivalene Hanssen-brødrene, Timmy og Kevin, sønner av den gamle Martin Schanche-rivalen Kenneth Hansen. Den duoen kjører noen elektriske rallycrossutgaver av Peugeot 208.
Men alle fire måtte bite i den portugisiske grusen, for det var en annen sønn av en legende som overrasket alle. Niclas Grönholm, sønn av Petter Solberg-rivalen Marcus Grönholm, stakk av med seieren. Og ja, han kjører en elektrisk ombygd Hyundai i20.
Timmy Hansen ble nummer to, mens Veiby gledelig nok tok den siste pallplassen.
Og bit deg merke i hva Timmy Hansen sa, for her spiller også en ikke-VM-fører inn. Ja, Andreas Bakkerud.
– Det er fantastisk å komme på 2. plass i årets første løp. Ekvivalens av teknologi-testen som ble kjørt forrige uke har gjort at konkurransen (kampen om teknologien) blir veldig jevn denne sesongen, noe som gjør det mye mer spennende, sa Timmy Hansen etter åpningsrunden.
Slik så det ut da førerne kjempet om pallplassene under årets første VM-runde.
Da er vi over på Andreas Bakkerud. Han har gjort comeback i årets NM, og åpnet med å vinne den første runde. Og det er særdeles godt gjort.
For ikke bare bygger han opp sitt eget lag i comeback-sesongen, han har også offisielle oppdrag for FIA, ja, det internasjonale bilsportforbundet som er ansvarlig for de store verdensmesterskapene som inkluderer rallycross-VM, rally-VM og ikke minst Formel 1-mesterskapet.
Det vet de som så de internasjonale sendingene fra årets første VM-runde i rallycross, og det kan faktisk alle gjøre helt gratis. For disse sendingene vises også direkte på YouTube, og
her er lenken til hovedsiden til FIA World Rallycross Championship hvor du også finner live-sendingene.

Under den internasjonale direktesendingen var Bakkerud en av tre programledere som loset titterne gjennom den heseblesende runden full av dramatikk, og underveis ble det heftig diskutert en ting: Er det en fordel å kjøre elbil eller forbrenningsbil?
Det svaret skal faktisk Bakkerud gi, for i tillegg til å være NM-fører, han vant altså første runde på Hell, sjef for eget rallycrosslag og VM-kommentator er han også offisiell testfører.
– Vi har ikke akkurat vært på latsiden siden Hell, slår Bakkerud fast.
– Jeg sjekket i går, og jeg har vært hjemme fem dager siden løpet i Hell. Jeg har vært to turer i Portugal i forbindelse med rallycross-VM, et par turer til Fredrik Ågedal på Sørlandet og et par andre arrangementer, også har vi i tillegg kjørt to tester i Bergen.
Så ja – puh!
FIA har altså hanket Bakkerud inn som testfører, og her er målet å vekte de forskjellige bilene slik at de har mest mulig like forutsetninger. Og morsomt nok, under testene av bilene for å sette en referansetider kjørte han faktisk den aller raskeste runden den helgen. Så ja, han var raskere enn alle VM-førerne.
Og det er jo de han aller helst vil kjempe mot.
– Vi har en treårsplan om å komme tilbake til VM i 2027, sier Bakkerud.
– I løpet av de siste 4-5 årene har jeg glidd litt bort fra VM, men nå har vi siktet innstilt på å komme tilbake dit. Så at FIA nå ringte og ville ha en referansefører for å teste alle bilen og gi tilbakemeldinger passet veldig bra.
Og det hjelper jo på motivasjonen at selv en litt rusten bergenser holder toppnivået som trengs.
– Jeg så på rundetidene at jeg var i toppsjiktet med en gang i alle biler, så det viser at farten fortsatt er der. Underveis i helgen hadde jeg også raskeste rundetid av alle. Selv om jeg hadde en fordel med bane og at jeg kjørte for meg selv tar jeg den seieren jeg får, smiler han.
Selv om timeplanen knapt går opp ser han viktigheten med å være på plass i det største rallycross-sirkuset.
– Jeg tenker at det er en positiv ting å holde navnet mitt litt varmt i VM, og at jeg blir nevnt i det miljøet, sier Bakkerud.
– Så blir det veldig spennende å se hva som skjer med reglementet der fremover. Jeg håper selvfølgelig at det kan bli en del billigere enn det har vært de siste årene, og da er vi på en måte klar til å ruste oss opp for å kjøre VM.
I mellomtiden jobber han hardt med sitt nye team kalt Bergen Motorsport Evolution, og ikke minst med den nybyggede bilen som i utgangspunktet er en Ford Puma.
– I finalen på Hell var motoren 135 grader, og vi har slitt mye med kjøling. Det høres jo veldig enkelt ut, men det er en mye mer komplisert greie enn folk tror, sier Bakkerud.
– Nå er vi foreløpig friskmeldt. Vi kjørte syv runder på Eikås i går og da var det 100 grader. Når det blir varmere ute tror jeg vi fortsatt har et problem, men jeg tror vi skal være gode i helgen da det skal være litt regn.
Han vant altså toppklassen i comebacket på Hell etter at han underveis fant flyten, men nå forventer han enda tøffere motstand under helgens NM-runde på Konsmo.
– Det var beintøft. 17 biler var innenfor et sekund i kvalifiseringen, så det er små marginer. Hell passer meg veldig bra, mens på Konsmo blir det nok tøffere. Så har jeg jo et ess i ermet med erfaring, så jeg håper at det kommer sigende frem! Men jeg tror definitivt ikke at det blir noen parademarsj der nede, sier den blide bergenseren.
– Jeg har aldri kjørt løp der før, men jeg fikk heldigvis noen runder nå nylig. Det er en veldig kul bane, og jeg vil si den er et sted mellom en bilcross- og rallycross-bane. Den er liten og trang, med en sinnssyk sjarm med mye opp og ned. Også er det kult å se engasjementet i klubben med veldig mange mennesker som står på og har en sterk lidenskap for bilsporten.
Dette er årets andre NM-runde etter runden på Lånkebanen, og etter Konsmo i Agder skal det også kjøres på Finnskogbanen og Momarken før sesongen avsluttes på Gardermoen i midten av september.
Når det gjelder VM så venter nå den berømte Höljesbanen samt en runde i Ungarn i juli, det skal kjøres en runde i Finland samme helg som NM-runden på Momarken i slutten av august, en runde i Tyrkia i september og det hele avsluttes med en finale i slutten av november hvor arrangøren foreløpig ikke er offentliggjort.
Så Andreas Bakkerud får det travelt utover 2025, men mannen som enn så lenge står bokført med sju seire i rallycross-VM er fortsatt kun 33 år – og motivert som aldri før.
Les også: