Det har ikke vært en optimal innledning på den virkelige juleinnspurten. Over store deler av Norge har nemlig Kong Vinter gått berserk, og snø har gitt kaos på mange veier. Det har igjen ført til tusenvis av uhell.
Så det lover ikke akkurat bra for det som venter, nemlig noen dager med et skikkelig julestress før julefreden endelig kan senke seg i de tusen hjem.
Antall bilskader skyter altså i været den siste uken før jul, og grunnen er julestresset. En førjulsundersøkelse gjennomført av Norstat for Frende Forsikring viser nemlig at kollisjonsdagene samsvarer godt med når nordmenn kjøper julegavene sine.
‒ 8 prosent av oss sier at vi kjøper mesteparten av gavene i kollisjonsperioden. 53 prosent sier at de kjøper dem på et eller annet tidspunkt i desember. Det stemmer godt overens med det vi ser, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
‒ Mange av smellene vi får inn nå skjer på parkeringsplasser. Mange er ryggeuhell som bærer preg av stress, legger han til.
I undersøkelsen sier 23 prosent at de kjøper mesteparten av julegavene i november, mens 12 prosent er veldig flinke og er ferdig selv før den tid.
Så hvem er disse flinkeste elevene i klasse?
‒ Det er en klar overvekt av kvinner som er gode på å planlegge gavehandelen tidlig. De knuser menn på dette området og mennene kunne hatt godt av å være litt mer i forkant. Jula kommer samtidig hvert år, sier Roger Ytre-Hauge.
Det skjer noe med skadestatistikken under de siste dagene før jul, og de seks dagene før selveste julaften smeller det veldig ofte. Vi kan si at det ikke er akkurat er noe god hjul.
‒ Førjulsbulking er vilt dyrt og 18.-23. desember stikker seg tydelig ut hvert år, nesten uansett hvilken ukedag de faller på, sier Ytre-Hauge.
I undersøkelsen sier 35 prosent at de bruker bilen som fremkomstmiddel under disse dagene.
‒ Det gir økt trafikk på veiene og krever mer av alle førere, sier Ytre-Hauge.
Så hva er resultatet?
Jo, i løpet av de fem siste årene har førjulsbulkingen kostet norske forsikringsselskaper mer enn 883 millioner kroner. Snittkostnaden per førjulskrasj var nesten 20.000 kroner i perioden, opplyser Frende.
Og snittskaden per bil blir bare dyrere og dyrere.
‒ I 2021 var det enda dyrere. Da var snittkostnaden mer enn 22.000 kroner disse dagene, sier fagsjefen.
‒ Vi har sett over flere år at uhellene jevnt over blir mer kostbare. Mange biler har fintfølende elektronikk og deler som er veldig dyre å skifte. En reparasjon blir fort kostbar, selv om bulken i seg selv ikke ser så alvorlig ut.
Tallene fra Finans Norge viser hvor ofte det smeller fra 18. desember og fram til lillejulaften:
Dato Antall smeller siste fem år Totalkostnad siste fem år 18. desember 7.520 147.619.000 kr 19. desember 7.089 142.893.000 kr 20. desember 7.747 149.814.000 kr 21. desember 7.425 143.126.000 kr 22. desember 7.243 148.817.000 kr 23. desember 7.407 151.450.000 kr 18.-23. desember totalt 44.431 883.718.000 kr
Ikke overraskende er det færrest uhell etter at julegavene er pakket opp, men det er også et par dager i romjulen som stikker seg ut når det kommer til bulking.
‒ Den klart tryggeste dagen de siste fem årene er 1. juledag. Tallene fra Finans Norge viser at det er 70 prosent færre ulykker på norske veier den dagen, sammenlignet med verstingen 18. desember. Deretter følger 2. juledag nyttårsaften og 29. desember som de tryggeste datoene, sier Ytre-Hauge.
Under de to byttedagene, 3. og 4. juledag, brytes imidlertid stillheten.
‒ Da er det ut på veiene, inn i parkeringshus og mye bulking, slår Roger Ytre-Hauge fast.
Her har du Frende-tipsene for å unngå julebulk:
- Ikke stress, du sparer ikke mye tid på å kjøre litt over fartsgrensen
- Pust ut og aksepter tiden det tar å komme fram
- Tilpass farten etter veiforholdene
- Hold riktig avstand til bilen foran deg
- Hold oppmerksomheten på veien
- Hvis du skal lese eller skrive SMS, kjør inntil siden og stopp helt opp
- Ikke fikle med anlegg eller GPS mens du kjører
- Bruk håndfriutstyr
Så pust ut, få ned pulsen og bruk heller noen sekunder ekstra. Så slipper du forhåpentlig en førjulsgave som denne ‒ en krasjet bil:
Les også:
- Brems bort ekstraregningen på EU-kontroll
- Kun elsparkesykler med maks 20 km/t kan forsikres
- Supermodellen til Mercedes-Maybach