Nytt Golf-flaggskip med 300 hk

Den nye Golf -generasjonen har åpenbart dårlig tid. Volkswagen har allerede lansert en GTI, GTE og GTD av 8. generasjonen, og nå har de jaggu klar en GTI Clubsport også.


I gamle dager, det vil si tiden før Golf 8, gikk det nærmest vinter og vår mellom hver gang Volkswagen lanserte nye og spreke utgaver av folkebilen. Slik er det ikke nå, og muligens ser tyskerne at elbilene er så på hugget at de rett og slett bare øser ut det de har av versjoner rundt den ikke-helelektriske Golfen.

Uansett, jo flere, jo bedre, ikke sant?

Vel, sannheten er at den nye Clubsport faktisk ikke er like rå som Clubsport S-versjonen som de lanserte tilbake i 2016. Det året markerte 40 år med Golf GTI, og Volkswagen feiret med en Clubsport-versjon med 265 hk. Denne hadde en boost-funksjonen som ga den midlertidig 290 hk.

Men de slo også til med et begrenset antall Clubsport S, og de 400 som fikk tak i denne kunne ha det moro med hele 310 hk ‒ og da uten å bry seg om en boost-funksjon. Denne bilen var så kvikk at Benjamin Leuchter kusket den rundt Nordschleife på imponerende 7:49,21 minutter, ny rekord for forhjulsdrevne serieproduserte biler.

Den nye GTI Clubsport plasserer seg altså mellom de to tidligere versjonene, og byr på 300 hk. Den er altså storesøster i den nye Golf-familien.

Dieselversjonen Golf GTD huser 200 hk og et dreiemoment på 400 Nm, hybriden GTE byr på 245 hk og 400 Nm, mens ikonet GTI kan skilte med 245 hk og 375 Nm.

GTI Clubsport øker altså dette med sine 300 hk og 400 Nm, men den er ikke bare ment som en ren sportsbil som skal fyke runder baner med perfekt banedekke. Den skal være myk nok til å være komfortabel, og en ny løsning som Volkswagen kaller Vehicle Dynamics Manager skal sørge for optimale kjøreforhold.

Men denne manageren som også jobber sammen med den elektroniske diff-låsen (XDS) sørger også for at den fyker rundt Nordschleife ganske så raskt, for dette er den av de nye Golf-versjonene som trives aller best rundt verdens tøffeste racerbane.

Faktisk så mye at Volkswagen har valgt å sette inn en egen Nürburgring-modus designet spesifikt for Nordschleife, så vi får se om den klarer å banke tiden til Clubsport S.

Det er lett å se at dette er en spesiell Golf, for Volkswagen har gitt den en ny front, sideskjørt, diffuser og en framtredende takspoiler. Og ja, bilen er også senket med 10 mm, og kommer med 18-tommers felger som standard.

På innsiden er det selvsagt sportsseter og aluminiumslignende pedaler, men dessverre ingen girkule. For Golf GTI Sportclub kommer kun med en 7-trinns DSG-kasse, men det er kanskje like greit. For skal man i tillegg begynne å gire selv rundt Nordschleife, havner man raskt på en av de mange krasjvideoene fra den utilgivelige racerbanen som man finner på YouTube.

Og skal man først bli kjendis, er det vel ikke veien å gå?

Volkswagen har altså klint til med fire nye GT-versjoner for Golf 8 på rekordtid, og nå regner vi med at de roer seg ned en liten stund. Eller vent, var det ikke enda sterkere versjoner av Golf 7 som het GTI TCR og rett og slett en som bare het Golf R?

Vel, vi får se hva Volkswagen dukker opp med neste gang, og det trenger altså ikke å være så altfor lenge til.

Her er iallfall bilder av den til nå sterkeste Golf GTI i den 8. generasjonen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter