Det føles som at Toyota bZ4X er ganske så ny, men det har faktisk gått tre år siden salget startet. På den tiden har det selvsagt skjedd mye i elbil-utviklingen, spesielt når det kommer til rekkevidde, og bZ4X får nå en oppgradering som skal strekke ut denne.
Nye bZ4X har et friskere og mer moderne uttrykk, og Toyota sier dette skal kombinere design og funksjonalitet. I tillegg til det visuelle løftet kommer i tillegg tekniske forbedringer, og alt dette gir økt energieffektivitet.
Toyota forklarer at den nye utgaven har fått strømlinjeformede karosserilinjer og aerodynamiske hjul, og resultatet er mindre luftmotstand og lavere energiforbruk. Så ja, det betyr mer rekkevidde.
I tillegg er det nå et alternativ med et batteri på 73,1 kWh, og denne har en oppgitt rekkevidde på 569 kilometer. I snitt øker rekkevidden med 57 kilometer, eller 12 prosent i hele modellutvalget sammenlignet med tidligere modell, opplyser det japanske merket.

Nyhetene inkluderer redesignede hjulbuer med blank sort pianolakk, nye sidespeil og spesialutformede hjulkapsler, i tillegg er det en glatt underside som forbedrer luftstrømmen.
Foran har de videreført «hammerhead»-profilen i jakten på et mer elegant og sportslig utseende. Det er smalere hovedlykter er koblet sammen via en lyslist som strekker seg over hele fronten, og den bredere støtfangeren gir bilen et markant utseende. Justeringer av sidespeilene og skulderlinjen skal fremhev bilens flytende linjer, ifølge Toyota.

Nytt av året er også nye 20-tommers felger med geometrisk mønster og blank sort finish, i tillegg er det mulig å velge 18-tommers felger med aerodynamiske kapsler. Begge tar ned vekten og forbedrer luftmotstanden.
På undersiden er bilen glattere gjennom enda flere deksler, mens hos utgavene som ikke har en høyt montert spoiler er ducktail-spoileren hevet med 5 mm. Den bakre dekorlisten er justert for å ligge nærmere bakruten, og alt dette for å optimalisere luftstrømmen og bilens visuelle balanse.
– Med de siste oppdateringene har bZ4X fått et enda mer moderne og raffinert uttrykk, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
– Vi har lyttet til kundene og forbedret både luftmotstand og visuell tilstedeværelse. Dette er en bil som ikke bare leverer på rekkevidde og teknologi, men også på design.
Det er åpnet for bestillinger av nye bZ4X, mens de første bilene er meldt inn til Norge i løpet av 4. kvartal.
Les også: