Euro NCAP kollisjonstester som kjent nye biler, og målet her er å presse bilprodusentene til å lage så sikre biler at de får 5 stjerner. Og strategien virker.
Så langt i 2025 har 32 nye biler som er kollisjonstestet fått 5 stjerner, mens 15 har fått 4 stjerner – også dette en god score og dermed sikre biler. Og den beste nyheten her er at ingen har scoret dårligere enn 4 stjerner i årets kollisjonstester.
Førerassistenter og selvkjøring har også blitt en viktig del av sikkerheten, og spiller en viktig rolle når målene om å redusere antall alvorlige ulykker skal nås. Og Euro NCAP gjør sitt for å presse produsentene til å utstyre sine biler med best mulige systemer.
De kjører nemlig også en score for disse, men dette er ikke stjerne-systemet. Her gir de prikker, eller mer eksakt firkanter, og her er betyr toppscore fire slike. De vurderer systemene på to hovedområder, hvordan de innvirker på førerengasjementet og selvsagt selve sikkerhetsstøtten.
I år har de testet 11 biler, og fire av disse har fått fire firkanter og scoren «meget god». Tre har fått karakteren tre og scoren «god», mens de fire siste har fått 2 poeng og betegnelsen «moderat». En av bilene ble også testet i fjor, og er dermed nytestet.

BYD Atto 3 endte nemlig opp med stryk, null poeng, og scoren «ikke anbefalt» under fjorårets tester. Dette er den eneste bilen i 2024 og 2025 som faktisk har fått strykkarakteren, mens Jaguar I-Pace som den nest dårligste i fjor ble tildelt 1 firkant.
For Atto 3s del var det den intelligente adaptive cruisekontroll som sviktet, og under testen reagerte den ikke riktig da bilen nærmet seg andre biler eller motorsykler, og i tillegg iverksatte systemet ikke riktig handling når føreren ikke reagerte, ifølge Euro NCAP.
Og skal man være den største elektrifiserte bilprodusenten i verden, det er målet til BYD, så kan man ikke være bekjent med et stryk. Så de har tatt affære.
BYD har nå rullet ut en trådløs oppdatering av 2022-modellene og nyere, og disse tar Atto 3 fra 0 til 2 poeng – det gir betegnelsen «moderat». Men det er mer.
For modellåret 2025, altså de nyeste bilene, har de satt inn et nytt førerassistentsystem som gjør at Euro NCAP plusser på ytterligere en firkant, noe som betyr at nye Atto 3 har en «god»-score når det kommer til assistentene.

Det er selvsagt den europeiske sikkerhetstesteren godt fornøyd med.
– Euro NCAPs rolle er å evaluere sikkerheten til kjøretøy på veiene våre og dele funnene våre med både forbrukere og bilprodusenter. Vi er glade for at BYD har svart på våre testresultater fra 2024 med en programvareoppdatering for eksisterende modeller og et nytt, forbedret system for assistert kjøring med «Good»-score for modellåret 2025, sier Richard Schram, teknisk direktør Euro NCAP.
– Eiere av Atto 3-modeller før 2025 må imidlertid sørge for at de installerer den nyeste programvareoppdateringen for å dra nytte av et forbedret system for assistert kjøring. Hvis de er usikre på hvordan de skal gjøre dette, bør de kontakte sin lokale BYD-forhandler for råd.
Fra neste år skal Euro NCAP introdusere nye protokoller for assistert kjøring og testing av disse systemene på veien, og målet er å forbedre både funksjonaliteten til førerassistansesystemer og den generelle brukeropplevelsen.
– Vi erkjenner at når systemer for assistert kjøring ikke er riktig utformet eller oppfører seg på en uforutsigbar måte, vil ikke sjåfører bruke dem, og eventuelle potensielle sikkerhetsfordeler går tapt, sier Schram.
– Ved å utvikle våre test- og poengmetoder presser vi produsenter til å utvikle mer sofistikerte systemer for assistert kjøring, samtidig som vi sikrer at sjåføren forblir engasjert i kjørerollen. Ettersom mange bilprodusenter tilbyr sine egne egenskaper og varslingsstrategier i sine assisterte kjøresystemer, anbefaler Euro NCAP på det sterkeste at bilkjøpere utfører omfattende prøvekjøringer med alle systemer på før de kjøper et kjøretøy.
Så ja, test alt på den bilen du prøver før du signerer en kontrakt.
Ok, dette er bilene Euro NCAP har testet i år, og hvordan de scoret.
Førerassistenter nye biler 2025:
Meget god/4 poeng:
- Kia EV3
- Porsche Macan
- Renault 5
- Toyota bZ4X
God/3 poeng:
- BYD Atto 3
- Mazda CX-80
- Xpeng G9
Moderat/2 poeng:
- Byd Atto 3 (2022- modell)
- MG ZS
- Tesla Model S
- Volvo EX30
Les også: