Kampen om å være den første serieproduserte til å bryte den neste drømmegrensen er beinhard, men det er verken supermerker som Bugatti eller Koenigsegg som har vært nærmest. Det er BYD.
Eller mer riktig; det er et BYD-merke, nemlig Yangwang. Dette skal være flaggskipet i familien, og undermerket til hardtsatende BYD setter virkelig spor etter seg. Den er nemlig historiens raskeste målt i toppfart.
Yangwang U9 Xtreme er utstyrt med fire elmotorer som totalt gir bilen rundt 3.000 hester, jepp, 3.000 hk. Bilen veier selv rundt 2.500 kilo, så denne har en kraft-til-vekt-forhold på over en 1 hk per kilo, noe som rett og slett er uvirkelig.
Hele pakken gjør denne elbilen til en rakett, og beviset på det fikk vi på den tyske ATP Automotive Testing Papenburg-testbanen.
På testbanen var den skodd med semi-slickdekk og en revidert DiSus-X-fjæring med spesifikk tuning for å takle de økte belastningene ved banekjøring, melder BYD.
– Dette er et utrolig stolt øyeblikk for alle i forsknings- og utviklingsavdelingen, sier BYDs visepresident Stella Li.
Som skrevet må en bil som skal betegnes som serieprodusert og sette slike fartsrekorder lages i minst 25 eksemplarer, og BYD setter strek for U9X på 30 biler.
Og pris? Vel, det sier de heldigvis ikke noe om.
For at det koster noen daler for å eie verdens raskeste bil er vi ganske sikre, men her skal du få bli med på rekordturen helt gratis.
Fest beltet og klyp deg fast i stolen:
Les også: