Yangwang U9 Xtreme er rett og slett verdens raskeste bil. (Fotos: BYD)

Elbil irriterende nær vill drømmegrense

For dagens elbiler er ikke 500 kilometer noen utfordring. Men da snakker vi rekkevidde. 500 kilometer i timen er dog en så stor utfordring at ingen har kommet dit. Men Yangwang U9 er irriterende nær. Se video.


Kampen om å være den første serieproduserte til å bryte den neste drømmegrensen er beinhard, men det er verken supermerker som Bugatti eller Koenigsegg som har vært nærmest. Det er BYD.

Eller mer riktig; det er et BYD-merke, nemlig Yangwang. Dette skal være flaggskipet i familien, og undermerket til hardtsatende BYD setter virkelig spor etter seg. Den er nemlig historiens raskeste målt i toppfart.

-->
Det er en kamp om å komme først til 500 km/t, og den som har kommet nærmest er franske Bugatti. Tilbake i 2019 kusket de en Chiron Super Sport 300+ opp i vanvittige 490,484 km/t, men de manglet altså knappe 10 km/t på å nå drømmegrensen.

SSC Tuatara har på sin side notert seg for 475 km/t, mens Koenigsegg Agera RS har blitt klokket inn til 458 km/t. Koenigseggs Jesko Absolut skal i teorien passere 500 km/t med god margin, men enn så lenge har det ikke skjedd.

Alle disse særdeles imponerende bensinbiler med langt over 1.000 hk, og faktisk kan Tuatara skryte av 1.750 hk.

Men det må kanskje en elbil til for å nå drømmegrensen?

Yangwang U9 Xtreme er utstyrt med fire elmotorer som totalt gir bilen rundt 3.000 hester, jepp, 3.000 hk. Bilen veier selv rundt 2.500 kilo, så denne har en kraft-til-vekt-forhold på over en 1 hk per kilo, noe som rett og slett er uvirkelig.

Hele pakken gjør denne elbilen til en rakett, og beviset på det fikk vi på den tyske ATP Automotive Testing Papenburg-testbanen.

Der har den nemlig satt ny global toppfartsrekord for serieproduserte biler, minimum 25 eksemplarer, på 496,22 km/t. Det var 3,78 km/t unna å bli den første som passerte 500 km/t, og det er altså like sakte som det går når du spankulerer av gårde.

Rekordbilen var opprinnelig kjent som U9 Track/Special Edition og skal hete Yangwang U9 Xtreme i produksjonsform, bare kalt U9X, og er altså den raskeste bilen på planeten.

For å nå en slik hastighet har den en masse imponerende løsninger, inkludert en oppgradert drivlinje med 1200V ultrahøyspenningselektronikk (sammenlignet med 800V), et lynraskt bladbatteri og fire ultrahøyhastighetsmotorer som opererer med opptil 30 000 o/min. Og altså rundt 3.000 hk.

På testbanen var den skodd med semi-slickdekk og en revidert DiSus-X-fjæring med spesifikk tuning for å takle de økte belastningene ved banekjøring, melder BYD.

– Dette er et utrolig stolt øyeblikk for alle i forsknings- og utviklingsavdelingen, sier BYDs visepresident Stella Li.

– Yangwang er et merke som ikke anerkjenner det umulige, og bare gjennom denne forpliktelsen til det som kommer videre kan man ende opp med et kjøretøy som U9X. Jeg uttrykker min takknemlighet til hele teamet, og min takk til føreren, Marc Basseng, for hans dyktighet og tekniske innsats. Det er fantastisk at verdens raskeste produksjonsbil nå er elektrisk.

Føreren ja. Marc Basseng er en tysk banespesialist med lang historie innen racing og langdistansemotorsport.

– Denne rekorden var bare mulig fordi U9 Xtreme rett og slett har utrolig ytelse, sier rekordmannen.

– Teknisk sett er noe slikt ikke mulig med en forbrenningsmotor. Takket være elmotoren er bilen stillegående, det er ingen lastendringer, og det lar meg fokusere enda mer på banen.

Som skrevet må en bil som skal betegnes som serieprodusert og sette slike fartsrekorder lages i minst 25 eksemplarer, og BYD setter strek for U9X på 30 biler.

Og pris? Vel, det sier de heldigvis ikke noe om.

For at det koster noen daler for å eie verdens raskeste bil er vi ganske sikre, men her skal du få bli med på rekordturen helt gratis.

Fest beltet og klyp deg fast i stolen:

Les også:

Hva tenker du

Les også