En flerbruksbil er gjerne en litt større SUV med litt flere sitteplasser enn de vanlige fem, eller en varebil som har fått stablet seter i rommet som normalt brukes til lagring.
Flerbruk betyr altså flere sitteplasser, men så har vi Toyota e-Palette, en helt ny elbil som slår et slag for elektrisk mobilitet. Ja virkelig.
Det japanske merket melder nemlig at denne kan være et transportmiddel, den kan være en butikk, et servicepunkt eller en opplevelsesarena. Ja, alt etter hva man faktisk trenger.
Toyota sier selv at e-Palette introduserer et helt nytt kjøretøykonsept som kombinerer bærekraft, fleksibilitet og framtidens teknologi.
«e-Palette representerer mer enn bare en ny bil – det er en ny måte å tenke mobilitet på. Konseptet gir brukerne mulighet til å tilpasse transporten til sin virksomhet, enten det er en shuttlebuss på morgenen eller en mobil butikk på ettermiddagen», heter det fra verdens største bilmerke.

Dette er altså en kameleon som åpner for flere bruksområder, og det gjør den via sitt åpne interiør, lave gulv og store vinduer. Dette designgrepet skal gi e-Palette enkel adgang, god komfort og universell tilgjengelighet, forteller Toyota.
Videre melder de at bilen kan skreddersys med forskjellig utstyr og dermed brukes til alt fra persontransport til underholdningsarena med skjermopplevelser eller som mobilt serviceverksted. Eller ja, en møteplass eller arbeidsplass.
Ikke nok med det.
Toyota har tenkt langsiktig, og hva er det vi venter på i framtiden?
Ja, selvsagt selvkjørende biler. De som befinner seg på nivå fire på den selvkjørende skalaen, og dermed åpner for fullstendig selvkjøring uten behov for en fysisk fører under normale forhold.

Det gjør e-Palette, og Toyota ser for seg nivå 4 innen 2028, og flerbruksbilen er også utstyrt med ting som Steer-by-Wire styring, digitale skjermer og avanserte sikkerhetsløsninger som skal gjøre den til en banebryter.
Og ja, den kan også levere strøm i nødsituasjoner, og det bør også være greit å slappe av mens den faktisk gir strøm til en ekstern enhet. Sjekk dette:
Negative ting?
Jo, i første omgang blir den kun tilgjengelig i Japan gjennom leasing, og Toyota har enn så lenge ingen europeiske planer rundt e-Palette.
Den finner nå veien til Toyota Arena Tokyo og områdene rundt, og til Toyota Woven City hvor den blant annet skal brukes til transporttjenester og som en mobil butikk for ulike varer.
Til slutt melder Toyota at den unike e-Palette skal gjennomføre automatiserte kjøredemonstrasjoner i samarbeid med forhandlere, kommuner og andre mobilitetspartnere i Japan.
Les også: