Caravan and Motorhome Club tester hvert år en haug med biler for å finne de bilene som er best egnet til å dra med seg en svær vogn, og i år var det voldsom kamp om å gå helt til topps.
Her var det nemlig 37 nye biler på startstreken, og selv om caravanklubben kårer en sammenlagtsvinner byr de heldigvis også på klassevinnere. Og her hjemme er det jo en klasse som er litt mer interessant enn de andre. Ja, elbilene.
Dette feltet besto av hele 15 biler, og vi er selvsagt serviceinnstilte så her får du hele listen av elbiler som ble testet:
- BMW iX xDrive60 M Sport
- Genesis GV60 Sport Plus
- Kia EV9 GT-Line AWD
- Genesis Electrified GV70
- Maxus eTerron 9
- Mini Countryman Exclusive E
- Nissan Ariya e-4orce Evolve 87 kWh
- Polestar 3 Long Range Dual Motor
- Polestar 4 Long Range Dual Motor
- Porsche Macan Electric
- Skoda Elroq 85 Edition
- Skoda Enyaq SportLine 85x 82 kWh 210 kW 4x4
- Volkswagen ID. Buzz GTX 4Motion LWB 7-seat
- Volkswagen ID.5 Match Pro 77kWh 286 hk
- Volkswagen ID.7 Tourer Pro S 86kWh 286 hk
Som vanlig understreker vi at dette er en britisk test, så disse bilene kan ha litt andre spesifikasjoner enn de vi finner her hjemme. Så vær oppmerksom på dette, spesielt når det kommer til ikke-elbilene.
Og vi kan jo like godt starte med sammenlagtvinneren, for ikke overraskende ble dette en med et tradisjonelt drivverk. Og en som blir litt vanskelig å finne her hjemme.

Den bilen som håndterte de tøffe utfordringene aller best var nemlig en Volkswagen Passat R-Line med 204 hk og en DSG-kasse, og kan dermed kalle seg for Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year 2026. Denne vant naturligvis også sin klasse, familiebiler med vekt mellom 1.300-1.500 kilo.
Som den en gang var her hjemme har Passaten vært en vanlig bil på britiske veier i 50 år, og ansett som en svært praktisk og holdbar familiebil. Den er nå i sin 9. generasjon, ifølge Caravan and Motorhome Club den klart beste av dem alle, og imponerte dommerne.
De melder om fantastiske slepeegenskaper, kraft, kvalitetsinnredning, raffinerte kjøreopplevelse og enorme oppbevaringsplass i bagasjerommet, så ja, denne haker av de aller fleste boksene. Den håndterte selvsagt også den utfordrende Millbrook-testbanen i Bedfordshire, så med denne Passaten bør det være mulig å slepe vognen også til hytta.
Volkswagen Norge har som kjent stanset importen av alle nye biler utenom de helelektriske, så ingen tradisjonell Passat, men trøsten er at det finnes mange elbiler som også drar en vogn ganske så imponerende.
Slike biler vant nemlig flere klasser – faktisk halvparten av de 12 klassene om vi ikke regner med den rene elbil-klassen. Så ja, det er imponerende, og du skal selvsagt få alle vinnerne.
Men det var altså en ren elbilkategori, og som du så av listen lengre oppe besto dette feltet av hele 15 biler.
– Tempoet i den teknologiske utviklingen innen bilbransjen har vært bemerkelsesverdig, og den sterke tilstedeværelsen av elbiler i årets konkurranse fremhever hvor langt bransjen har kommet, sier Nick Lomas, generaldirektør i Caravan and Motorhome Club.

Det må dog kåres en vinner, og det ble BMW iX i form av en xDrive60 M Sport. Denne var også den bilen som imponerte aller mest i vektklassen over 2.000 kilo, så den slo også sterke slepebiler som Bentley Bentayga, Ineos Grenadier, Range Rover Sport Autobiography, Toyota Land Cruiser First Edition og Volvo XC90 T8. Flere av disse gikk dog til topps i andre klasser.
Det kan du selv se av listen med vinnere under, og her får du også bilder av vinnerbilene og kommentarer fra juryen.
– Vi gratulerer varmt alle de fortjente vinnerne av Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year 2026-prisene, sier Lomas.
– Vårt ekspertdommerpanel leverte grundige, upartiske evalueringer for å støtte alle som ønsker å kjøpe en tilhengerbil, enten ny eller brukt, med pålitelig og profesjonell innsikt.
Campingvognvekt under 1.300 kilo:
Skoda Enyaq SportLine 85x 82 kWh 210 kW 4x4

Enyaq tilbyr en fantastisk raffinert og komfortabel måte å reise på. Den er bemerkelsesverdig stabil når den taues og føles veldig naturlig og balansert.
Interiøret er godt laget og ypperlig praktisk, og den har en lang rekkevidde– opptil 560 km på de større batteridrevne 85-modellene. Modeller som denne 85x har doble motorer, noe som gir firehjulsdrift, noe som gir ekstra trekkraft.
Campingvognvekt 1.300 kg-1.500 kg/Familietrekkbiler pluss den generelle Caravan and Motorhome Club-kåringen til årets trekkbil 2026:
Volkswagen Passat R-Line 2.0 TSI 204PS DSG

Passats evne til å reagere positivt på plutselige filskift og uventede ujevnheter i veien ga dommerne selvtilliten til å presse den litt hardere enn de fleste biler. 2.0 TSI-bensinmotoren er livlig og responsiv, og leverer rikelig med kraft når det trengs, og bilen holdt campingvognen i sjakk.
Med et stort bagasjerom på 690 liter, kvalitetsinnredning og imponerende raffinement på veien, er det lett å se hvorfor den er en så fremragende vinner.
Campingvognvekt 1.500 kg-1.600 kg:
Nissan ARIYA e-4orce Evolve 87 kWh

Nissan Ariya, en tidligere prisvinner, returnerte til Towcar og vant nok en gang gull. Dens høye stabilitetsnivå plasserte den over feltet, og dommerne elsket hvordan den holdt campingvognen i sjakk både i høye hastigheter og under en rekke manøvrer i lavere hastigheter.
Høye karakterer ble også gitt for den jevne kraftoverføringen fra de to elektriske motorene, sammen med skarp styring, en smidig kjøreopplevelse og et praktisk interiør av høy kvalitet.
Campingvognvekt 1.600 kg-1.700 kg:
Genesis GV60 Sport Plus

Dommerne elsket den kraftige 428 hk (482 hk når Boost-knappen trykkes inn), men viktigere var dens høye raffinementnivåer og hvordan den holdt campingvognen i sjakk i alle testene.
God kjørekomfort, et veldig luksuriøst interiør og brukervennlig teknologi var alle positive ting. Alt i alt en fantastisk, kapabel og stilig tilhengerbil.
Campingvognvekt 1.700 kg-1.800 kg:
BMW X3 M50

Den banebrytende premium mellomstore SUV-en er tilbake for en fjerde generasjon, og akkurat som sine forgjengere er den nåværende X3 en imponerende tilhengerbil.
Den er fullpakket med intuitiv teknologi, og det er en virkelig moderne følelse inni.
X3 har en kvalitetsfølelse, spesielt når den taues – den er stabil, sikker og gir enorm selvtillit ved bremsing. Her, i krydret M50-forkledning, var ytelsen enestående fra 3,0-liters rekkesekserbensinmotoren.
Campingvognvekt 1.800 kg-2.000 kg:
Porsche Macan Electric

Den tidligere totalvinneren, Porsche, stilte med to modeller i år, inkludert den lille elektriske SUV-en. Macan Electric har en påstått solorekkevidde på rundt 640 km, og er alt du forventer av en Porsche SUV, men den er drevet av strøm i stedet for bensin.
Faktisk er det bare den rene stillheten fra den elektriske motoren som avslører at det ikke er noen bensinmotor, kraftleveringen og måten bilen reagerer på føles akkurat som bensinversjonen.
Dommerne bemerket at bilens bremsekraft ved tauing var «klasseledende», og Macan «følte at prisen var berettiget med tanke på komfort, byggekvalitet og håndtering».
Campingvognvekt over 2.000 kg og elektriske trekkebiler:
BMW iX xDrive60 M Sport

Den oppdaterte BMW iX xDrive60 har økt kraft, økt rekkevidde og designjusteringer. Den gir jevn og trygg akselerasjon, selv med en tung campingvogn på slep.
Den adaptive luftfjæringen holdt alt stabilt, balansert og i vater når den var koblet til, mens regenerativ bremsing bidro til å kontrollere nedoverbakker. Alt i alt kombinerer iX raffinement av elbiler med seriøs kraft.
Hybrid trekkbiler:
Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra

XC90 håndterer campingvognen utmerket, samtidig som den er komfortabel og sikker på foten. Interiøret er helt nydelig og føles som et sted hvor du kan nyte en langdistansecruise.
Nytt for 2025 er justert utseende og bedre interiørteknologi, mens den effektive PHEV-drivlinjen er like smidig som alltid.
Stor familie trekkbiler:
Volkswagen Multivan Style 2.0 TSI 204 PS

For fjerde år på rad har Multivan vunnet prisen for stor familie tilhengervogn.
Multivan er virkelig fleksibel, med to forskjellige karosserilengder og diverse setekonfigurasjoner å velge mellom. 2,0-liters bensinmotoren er jevn, og den komfortable kjøreturen gjør den ideell for familietilhenging.
Når det gjelder plass innvendig, brukervennlighet og raffinement, er det få som kan overgå Multivan.
Pick-up-slepebiler:
Isuzu D-Max Steel Edition

D-Max er imponerende med sin robuste ånd og tilpasningsevne, den gjør jobben med minimalt styr.
Den holder campingvognen i bemerkelsesverdig kontroll og har imponerende dreiemoment for en 1,9-liters enhet.
Luksusslepebiler:
Bentley Bentayga EWB Mulliner

Mulliner med forlenget akselavstand skjemmer bort passasjerene fullstendig. Den har god plass bak, to bakseter og ekstravagante funksjoner som kjøleskap og champagneglass – ikke rart den vant luksusbilkategorien!
Den ga en jevn og kontrollert kjøretur under tauing. Hvis penger ikke er et problem er dette den ultimate taubilen.
Les også: