Volvo EX90 får seg et løft, blant annet på hurtigladingen. (Fotos: Volvo)

Volvo EX90 med raskere lading og andre oppgraderinger

10 minutter ved hurtigladeren gir nå enda mer rekkevidde, for Volvo har allerede oppgradert den ganske så nye EX90.


I fjor sommer startet Volvo produksjonen av et nytt elektrisk flaggskip, EX90, og drøyt ett år senere er det klart for en ganske stor oppdatering.

Og modellen som har truffet godt her hjemme, det er registrert nærmere 1.700 slike i Norge, blir forbedret på flere områder. De to viktigste er arkitekturen og datakraften.

-->
Nye EX90 får nå Volvos nye 800-volts elektriske system, ja, det betyr blant annet raskere lading, og i tillegg er det duket for en oppgradert kjernecomputer som åpner for både nye og funksjoner både når det kommer til sikkerhet, kollisjonsunngåelse og førerstøtte. Ja, også noen de mange her i Norge kommer til å sette pris på.

For blant de nye funksjonene er oppkoblet sikkerhetsvarsling for glatte veier, farer i veibanen og ulykker på veien foran, samt integrasjon av automatisk e-call-funksjonalitet med Emergency Stop Assist (ESA), opplyser svenskene.

De forklarer at ESA er utviklet for å stanse bilen kontrollert dersom føreren ikke reagerer på varslinger om oppmerksomhet eller hender på rattet – for eksempel ved akutt sykdom. Når bilen står stille, kobler den nye e-call-funksjonen automatisk bilen til et nødsenter tilknyttet Volvo Cars. Her er det også mulig å kommunisere med de i bilen og kontakte nødetatene ved behov.

Andre nye funksjoner er utvidede muligheter for automatisk unnamanøver i mørke, samt parkeringsassistanse for lukeparkering (for biler med Pilot Assist-pakken), melder Volvo.

Datakraften får seg også et løft, og bilen blir utstyrt med en kjernecomputer med dobbel Nvidia Drive AGX Orin-konfigurasjon. Dette åpner for en vanvittig rask datamaskin, mer eksakt får EX90 nå 500 TOPS (trillioner operasjoner per sekund) med datakraft. Her får både sikkerhet og ytelse seg et løft gjennom både data, programvare og kunstig intelligens.

Volvo legger til at oppgraderingen av kjernecomputeren ikke er begrenset til kommende EX90, men at også de som eier en 2025-modell får denne kostnadsfri.

– Den ekstra datakraften gjør at vi kan utnytte AI, data og programvare for å forbedre både sikkerheten og den totale ytelsen til EX90, sier Anders Bell, teknologisjef i Volvo Cars.

– Det betyr at vi kan tilby kundene avanserte sikkerhets- og førerstøttefunksjoner, sammen med kontinuerlige forbedringer av infotainment- og batteristyringssystemene – alt levert trådløst, over the air.

Nye EX90 blir altså utstyrt med en ny 800 V-arkitektur, og denne demper varmeutviklingen under lading og åpner dermed for høyere ladehastighet.

I tillegg har Volvo utviklet en egen batteristyringsprogramvare hvor en algoritme jobber sammen med 800 V-systemet, og resultatet er at den oppgraderte Volvo EX90 kan lade 250 kilometer med ny rekkevidde på kun 10 minutter.

Men 800 V-teknologien gir flere plusser.

Denne åpner for mer kraft og dermed raskere akselerasjon, og utnytter energien mer effektivt. Endringen reduserer også materialbruk, som bidrar til lavere vekt både for batteriet og de elektriske motorene, opplyser Volvo.

– EX90 har nå vårt mest avanserte elektriske system, som leverer raskere lading og høyere effektivitet, sier Bell.

Andre nyheter inkluderer et elektrokromatisk panoramatak som bilen kan leveres med, ja, et lignende som Volvo ES90 kan fås med. Dette åpner for at man kan redusere lyset og innsynet via menyen i senterdisplayet.

– Med disse nyhetene blir EX90 enda mer attraktiv på det norske markedet, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

– Med et allerede skyhøyt komfortnivå vil nyheter som raskere lading, bedre ytelser og flere nye funksjoner gi EX90-eierne en enda bedre Volvo-opplevelse.

Les også:

Hva tenker du

Les også