Tilbake i 2019 var den en vanvittig kamp om å bli verdensmester i World RX, rallycross-VM. Det handlet om to rivaler, en fra Norge og en fra Sverige.
Det norske håpet het Andreas Bakkerud og kjørte en Audi S1, det svenske het Timmy Hansen og kjørte en Peugeot 208.
Spenningen holdt seg til siste meter, for begge duellantene kom seg til finalen i Sør-Afrika. Og det endte vondest mulig for nordmannen. Han ble nummer to i sesongens siste løp, godt bak finske Niclas Grönholm, mens Hansen sikret seg den utrolige viktige 4. plassen.
Det betydde nemlig at begge endte på 211 poeng, men svensken ble kåret til verdensmester grunnet flere seire det året, 4 mot 1. For Bakkerud betydde dette at tittelen glapp med minst mulig margin, men som alle vet er bergenseren en positiv fyr som heller ser framover.
At det nå ikke er noen bitre følelser mellom de to rivalene viser en oppsiktsvekkende signering gjort av Hansen-laget.
For når det svenske laget, som det første, bekrefter sitt lag til den kommende Extreme H med racerbiler drevet av hydrogen, så er det med Bakkerud som den mannlige føreren. Med seg får han den rutinerte Catie Munnings som den kvinnelige føreren.

Ikke nok med at nordmannen nå blir en særdeles viktige del av Team Hansen, sjefen blir på toppen av alt Timmy Hansen. Han er en av få som har kjørt alle X-løpene, men når Extreme E snart blir Extreme H går verdensmesteren fra 2019 fra fører til teamsjef. Jepp, han tar dirigentrollen.
– Det er et spesielt øyeblikk for meg å tre inn i rollen som Team Hansen-sjef. For oss har motorsport alltid vært en familieinnsats, og det å nå ta fatt på en ny rolle etter alt jeg har lært av mamma Susann og pappa Kenneth føles som en spennende utfordring, sier Timmy Hansen.
– Jeg er superglad for å ha Andreas Bakkerud og Catie Munnings som våre førere. Catie og jeg har bygget en flott dynamikk som lagkamerater gjennom årene, og med Andreas har jeg delt så mange kamper og minner, og jeg vet av egen erfaring hvor vanskelig han er å slå.
– Respekten og tilliten som følger med historien vi alle har, vil være en enorm styrke når vi tar fatt på denne nye utfordringen i Extreme H. Jeg håper vi kan gi dem en flott bil slik at de føler seg trygge på å kjøre fort.

Nå gambler på ingen måte Hansen-laget med Bakkerud, for dette er en av de aller mest rutinerte førerne når det kommer til rallycross. Det inkluderer også konkurranser i Extreme E, en serie hvor han også har fungert som mentor og rådgiver.
Nå blir sjefen Timmy Hansen.
– Jeg tror ikke noen så dette komme – selv jeg er fortsatt i sjokk! slår Bakkerud fast.
– Fra å kjempe mot hverandre om verdenstitler gjennom årene, og gå head-to-head i en av de største rivaliseringene i rallycross, til plutselig å jobbe sammen? Det er mildt sagt en stor ting.
– Det går enda dypere enn å bli med i Team Hansen, fordi Timmy skal bli lagsjefen min. Det kan gå begge veier, men jeg er også ivrig etter å lære av teamet og forstå dem. Vi har benyttet anledningen til å kjempe om en tittel sammen, og jeg skal legge alt i å gjøre jobben min ved siden av Catie mens jeg kjører for Hansen. Jeg er ikke sikker på om jeg noen gang vil venne meg til å si det!
Catie Munnings er altså en av de mest rutinerte førerne i Extreme E, den ekstreme elektriske serien som nå takker av. Sammen med Timmy Hansen i Andretti United vant hun blant Arctic X Prix på Grønland.
– Jeg er veldig spent på å bli med i Team Hansen. De har vært som en familie for meg i årevis og noen av mine beste mentorer innen motorsport, så det å nå kjøre for dem er som et fullført sirkeløyeblikk, sier hun.
– Jeg vet at hvert teammedlem, fra mekanikerne til spotterne til mediateamet, er de beste i bransjen, og jeg har full tillit til at vi vil kunne prestere på vårt aller beste med teamet rundt oss. Å jobbe med Timmy som teamsjef vil være nytt, men han kjenner sporten som ingen andre og vil lede oss til vårt fulle potensial.
– Jeg gleder meg veldig til å bli satt sammen med den gale Andreas – jeg er sikker på at vi kommer til å ha det mye moro sammen!
Før Extreme H flagges i gang blir det kjørt et avskjedsløp kalt «Final Lap» for Extreme E første helgen i oktober, før Extreme H offisielt lanseres helgen etter.
Les også: