Kinesiske ChangAn er en skikkelig storvekter med 34 fabrikker fordel over store deler av kloden, og har laget både personbiler, pickuper og lette nyttekjøretøy siden 1984.
Gruppen står bak flere merkenavn som ChangAn, Deepal og Avatr, og på hjemmebane samarbeider de med kjente merker som Ford og Mazda.
Nå skal Europa erobres, og det skal markeres med et offisielt sarrangement i tyske Mainz senere denne måneden. Opprinnelig skulle de starte opp allerede i 2024, men dette har altså blitt litt forsinket.
Planen er enkel. Rulle ut bilene i forskjellige markeder gradvis fra april av, og det handler selvsagt mye om elbiler.
Den første bilen blir Deepal S07, en bil designet av senteret de har i Torino, og er dermed en «Europa-bil». Her har også tungvektere som Huawei og CATL bidratt i utviklingen, og har rekkevidder opplyst i den kinesiske CLTC-syklusen til opp mot 620 kilometer.

Og ingen fare, den er minst like solid som andre europeiske biler.
For allerede i fjor kjørte Euro NCAP bilen gjennom testkverna, og her imponerte den stort. Spesielt med sikkerheten for voksne passasjerer i bilen, hvor den innkasserte hele 95 prosent. Dette er rett og slett det beste resultatet Euro NCAP har notert de to siste årene, og den bunnsolide Mercedes E-klasse oppnådde for eksempel 92 prosent på dette området.
Det vanket selvsagt 5 stjerner til Deepal S07.
Bilen har fått en startpris på 45.000 euro i Europa, og har selvsagt av den vanlige standardutrustningen vi kjenner fra andre moderne merker. Så her er det ting som adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems og trafikkskiltgjenkjenning.
Deepal S07 kan også lokke med utstyr som et AR head-up display og smart gestgjenkjenning.
– ChangAn Deppal S07 er vår måte å levere en bil som både ser bra ut og gjør hverdagskjøringen enklere og mer behagelig for europeiske sjåfører, sier Nic Thomas, leder for markedsføring, salg og service i Europa.
– Senere kommer også Deepal S05, som vil være tilgjengelig både som helelektrisk og med rekkeviddeforlenger, slik at vi kan tilby noe for enhver smak.
Det ferske Deepal-merket har truffet ganske blink, og i løpet av 29 måneder har de solgt 400.000 elektriske biler på bare 29 måneder – og 240.000 bare i 2024.
De har altså europeiske ambisjoner, og har allerede inngått samarbeidsavtaler i store og viktige land som Tyskland, Nederland og Storbritannia, og ikke minst har de distributøravtaler i Skandinavia. Målet er å være til stede i over 10 europeiske markeder innen utgangen av 2025, med rundt 100 forhandlere totalt.
Det hele starter altså i Norge, hvor Motorgruppen blir den første partneren. Importøren har godt kjennskap til kinesiske merker, for det er disse som står bak Hongqi her hjemme. Deretter skal forhandlere i storbyer som Hamburg og Amsterdam følge.
− Vi har valgt partnere som deler vårt fokus på god kundeservice og som kjenner sine lokale markeder godt, sier Leevon Tian, Deputy General Manager i ChangAn Automobile Europe Holding.
– I tillegg etablerer vi et reservedelssenter i Nederland, som skal fungere som distribusjonspunkt for hele forhandlernettverket. Flere slike sentre er under planlegging, slik at vi kan gi kundene våre god støtte fra dag én.
Det kinesiske selskapet som nå retter fokus mot Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannia og Nederland har allerede etablert et europeiske hovedkontor i München med rundt 500 ansatte i regionen, og har forsknings- og utviklingssentre i Italia og Storbritannia.
Totalt har ChangAns merker solgt godt over 26 millioner biler, og selskapet sier at de vil tilby en kombinasjon av kinesisk teknologisk innovasjon og europeisk designekspertise som skal gi biler som appellerer til kvalitetsbevisste europeiske forbrukere.
Det langsiktige målet er ifølge ChangAn å bli en ledende global bilprodusent målt i markedsandel innen 2030, og her på det gamle kontinentet starter altså det hele med Norge.
Les også: