Porsche, merket grunnlagt av Ferdinand Porsche som lagde sin første elbil for 125 år siden, tok det elektriske spranget i 2019.
Bilen, som blant annet skapte hysteri her hjemme og sendte sportsbilmerket inn i toppsjiktet på salgslistene, Taycan, var på plass i 2019. Siden har tyskerne fylt på med en rekke utgaver.
-->
De mest potente er selvsagt de med Turbo i navnet, og Taycan Turbo GT kan for eksempel lokke med godt over 1.000 hestekrefter. Og at den rører greit på seg rundt en bane har Porsche vist gang på gang.
Aller først, i fjor vår, besøkte en preproduksjons Taycan Turbo GT med Weissach-pakken den viktigste banen for tyskerne, Nürburgring. Der satte den elektrisk rekord for klassen sin, og var faktisk kun to sekunder bak den elektriske hyperbilen Rimac Nevera med nærmer 2.000 hk. Og var for eksempel over 17 sekunder raskere enn en Tesla Model S Plaid utstyrt med en spesiell banepakke som tok den enda raskere rundt Nordschleife.
Videre satte bilen kurs for en annen svært berømt bane, nemlig Laguna Seca med sin legendariske korketrekker. Der knuste den alt av gatelovlige elbiler, og kjørte faktisk like raskt som den ganske så ville McLaren Senna-modellen.
I fjør høst satte den så kurs for Kina og F1-banen i Shanghai, og her var jobben litt enklere. Det var nemlig aldri satt en offisiell tid av gatebiler rundt denne, så her plasserte Taycan listen med 2:11,28 minutter. Vi kan jo sammenligne med Formel 4-bilene som kjørte løp der så sent som i fjor, og den raskeste ble klokket rundt den 5,45 kilometer lange banen på 2:06,22. Så Taycan var faktisk bare fem sekunder bak denne.
Nå har tre rekorder blitt til fire, for nå har den raske elbilen besøkt Brasil og selveste Interlagos.
Denne gang var det ikke Lars Kern som satt bak rattet, for her fikk hjemmefører Felipe Nasr muligheten til å skrive historie. Ikke en dårlig erstatning, for dette er en fører som har flere titler i sportsbil-seriene og har deltatt selv i Formel 1.
Det endte med tiden 1:42,1 rundt den 4,3 kilometer lange banen, og dermed knuste den tiden satt av Taycan Turbo S med nærmere 8 sekunder. Ja, det var også nærmere sekundet raskere enn den tidligere banerekorden satt av en Porsche 911 Turbo S.
– Å komme til Interlagos og sette seg bak rattet på Taycan Turbo GT rett etter å ha vunnet 24 Hours of Daytona var en utrolig opplevelse. Jeg forventet den sterke akselerasjonen og det brutale dreiemomentet, men til syvende og sist var det den generelle ytelsen som virkelig imponerte meg, sier Porsche Works-sjåfør Nasr.
– På oppstigningen før «Curva do Café», rett før hovedstrekningen, brukte jeg Attack Mode og bilen nådde 272 km/t ved slutten av hjørnet. Ved avkjørselen til «Curva do Sol» nådde jeg allerede mer enn 200 km/t før jeg kom på rettstrekken. Det er utrolig hvor brutalt bilen akselererer og leverer kraften til Porsche Motorssport-teamet.
Skal man sette rekord etter rekord må det meste være på plass, og skal vi tro Nasr har Porsche truffet med det meste.
– Styringen til Taycan Turbo GT var veldig presis i de langsomme svingene og forble stabil selv under kraftig bremsing. Balansen, grepet – en virkelig ytelsesmaskin.
For et sportsbilmerke som Porsche er det viktig å vise hva en elbil som Taycan duger til også på banen.
– Målet vårt var å sette en ny rekord for å vise styrken til den nye Taycan-modellserien – timet inn mot debuten på det brasilianske markedet, sier Peter Vogel, administrerende direktør i Porsche Brasil.
– Den enestående ytelsen til Taycan Turbo GT er virkelig imponerende.
Vi tar det for gitt at det blir nye banerekorder for den rekordjagende Taycan Turbo GT, og her kan du bli med når Nasr setter den foreløpig siste på nok en F1-bane.
Les også: