For 31. gangen har prisen International Van of the Year (IVOTY) blitt delt ut, en pris hvor 24 europeiske journalister tester og deretter stemmer over alle nye varebiler som har kommet det siste året.
Fjorårets pris gikk til Renault Kangoo og Mercedes-Benz Citan, et tvillingpar produsert ved Renaults Maubeuge-fabrikk i Nord-Frankrike. Ingen av disse varebilmodellene er nye, Kangoo kom allerede i 1997 og Citan i 2012, men årets pris gikk til en splitter ny modell.
-->
For årets varebil i 2023 er nemlig Volkswagen ID. Buzz Cargo, varebilutgaven av den nye folkevognbuzzen som nylig har fått norsk jord under seg.
‒ Dette er et kvalitetsstempel, og det er svært gledelig at ID. Buzz Cargo vinner denne prisen, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.
‒ At vårt nye tilskudd i den elektriske ID.-familien vinner en så gjev pris, bekrefter det vi hele tiden har sagt, at dette er en bil som vil treffe godt i det elektriske varebilmarkedet. Det er også et kvalitetsstempel.
Årets avstemning ble ganske jevn, hvor Buzz Cargo endte på 110 poeng og Ford Pro E-Transit fikk 100 poeng. På delt 3. plass endte Renault Kangoo E-Tech Van, Nissan Townstar Zero-Emission og Mercedes-Benz eCitan.
Dermed ble det en helelektrisk pall, noe som viser hvor mye ressurser også varbilprodusentene bruker på helelektriske biler for tiden.
International Van of the Year Award skal bidra til at det lages effektive, sikre og bærekraftige biler også når det kommer til lette nyttekjøretøyer, og bilene må ha gått inn i produksjon innen utgangen av det året bilen mottar prisen for. Bilene skal også vise en betydelig teknologisk innovasjon.
Buzz Cargo utnytter MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og er altså varebilutgaven av ID. Buzz. Det betyr egenskaper som man ser blant de helelektriske personbilene, og andre elbiler som er bygd på denne plattformen er Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4, Cupra Born og Skoda Enyaq.
‒ Med en rekkevidde på hele 423 kilometer (WLTP), god nyttelast og hurtiglading på inntil 170 kW, er dette en arbeidsbil som gjør det enklere for flere næringsdrivende å ta del i det grønne skiftet. De første bilene har nettopp ankommet Norge, og i løpet av høsten vil de første kundebilene bli utlevert, forteller Wirak.
Buzz Cargo har et varerom på nærmere 4 kubikk og en tillatt hengervekt på 1.000 kilo, og her ruller de første Buzzene i land i Norge:
Jury-leder Jarlath Sweeney var da også imponert over hva Volkswagen hadde fått til.
‒ Gratulerer til Volkswagen Commercial Vehicles designteam som har skapt dette unike kjøretøyet som er perfekt for det miljøbevisste bymiljøet. Den gjør helt klart en uttalelse med sin futuristiske og glatte stil, men hinter likevel tilbake til den originale Transporter T1, fra 70 år siden, med sitt V-formede panser, fremtredende VW-merke og korte overheng.
Her er de 10 siste årets internasjonale varebiler: