Nye utgaver av Jaguar XE og XF

Britene har oppdatert to av sine tre X-modeller, nærmere bestemt XE og XF.


XE er den minste av de to Jaguar-modellene og på nivå med en Toyota Corolla rent lengdemessig, mens storesøster XF er hakket lenger enn en Toyota Camry. Den tredje i familien er XJ, flaggskipet som måler hele 5,1 meter.

Det er altså de to minste som nå blir fornyet, og Jaguar har gått seriøst til verks ‒ særlig med XF. Både motorer, interiøret, eksteriøret, kjøreassistenter og trådløs teknologi gjennom et nytt infortainment skiller de nye fra de nåværende modellene.

Jaguar har pløyd vei for Pivi Pro infotainment-system som gjør at bilene alltid er tilkoblet nett, og forenkler ting som navigasjon og musikkstreaming.

De har også gitt bilene et generelt løft på innsiden, inkluderer nytt setedesign, ratt og girspak.

Under panseret kommer søstrene med nye 2-liters turbomotorer, både som diesel og bensin.

Dieselmotoren kommer for aller første gang med den elektrifiserte mildhybridteknologien, noe som bør ta forbruket litt ned. Denne yter 204 hk, og er koblet til en 8-trinns automatkasse. Denne utgaven kommer både som bakhjulsdrift (RWD) og firehjulsdrift (AWD).

Bensinmotoren kommer i to utgaver. Inngangsutgaven har 250 hk og 8-trinns automatkasse, og er i likhet med dieselutgaven tilgjengelig både som RWD og AWD.

Det grommeste under panseret til nye XE og XF er bensinutgaven som yter 300 hk kombinert med girkassen til de tre andre utgavene, og denne er kun mulig å få med AWD.

For Jaguar XE betyr den motoren 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens XF bruker 6,1 sekunder på sprintøvelsen om den er utstyrt med 300 hk.

Utvendig har de ikke gjort noe med nye XE, som ble introdusert så sent som i fjor. Ergo har den fortsatt den brede grillen og buede profilen, og designet kan minne litt om Jaguar I-Pace.

XF har derimot fått seg et løft også på utsiden, og har fått oppgradert ting som grill, støtfanger og LED-frontlykter. Disse er også tilgjengelige med Pixel LED-teknologi og Adaptive Driving Beam funksjonalitet, en teknologi som tilpasser lysene automatisk for å skjerme imøtekommende trafikk og trafikkskilt.

Begge de to søstrene kommer i spesifikasjonsutgavene S, SE og HSE, og det er også mulig å få de med Black Exterior Pack og som R-Dynamic.

Her er bilder av den som har blitt mest ny av de to søstrene, XF som kommer både som sedan og stasjonsvogn.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter