Den nye generasjonen Yaris er bygget på en helt ny plattform, så her snakker vi ny bil fra topp til tå.
Den har blitt 5 mm kortere, 40 mm lavere, 50 mm økt akselavstand, 12 mm lavere og sentrert tyngdepunkt og 50 mm bredere… men hva betyr alle disse millimeterne i praksis?
-->
Man får en bil som oppfører seg mye bedre på veien, det er rett og slett meget trivelig å ratte nye Yaris opp bakkene fra Drammen til Sollihøgda, gjerne med kjøremodus «Power». Neida, ta det helt med ro, dette har ikke blitt en sportsbil, men vi som er glade i å kjøre bil kjenner lett at den hadde vært en glimrende sportsbil dersom den hadde fått mer muskler under panseret.
Det at en bil får gode kjøreegenskaper vil en som kjører helt normalt merke på at trivselen øker når man er på kjøretur, det oppleves rett og slett godt å kjøre bilen, og den oppfører seg forutsigbart og harmonisk.
Hybridsystemet man finner i nye Yaris er også siste generasjon, med 115 hk og mer elektrisk kjøring enn før fra strøm som bilen selv regenererer gjennom bremsing og bevegelse. 40 prosent mer effektivt sammenlignet med forrige hybridsystem, det er mye!
Nytt batteri er det også, nå er det li-Ion batteri i Yaris, Det sparer hele 12 kg vekt, og bidrar til mer elektrisk kjøring.
Det nye hybridsystemet er også friskere enn før, og det å komme seg opp i motorveihastighet er mye mindre anstrengt, selv om heller ikke denne motoriseringen oppleves sportslig.
Ferden fra 80-120 km/t går nå på 8,1 sekunder, noe som er 2 sekunder raskere enn for forrige Yaris. Akselerasjonen fra 0-100 går unna på 9,7 sekunder, en forbedring på 15 prosent fra forrige Yaris.
Girkassen er vel heller ikke den råeste vi har vært borti, det var et par ganger den giret ned uten at vi helt klarte å forstå oss på bakgrunnen for girvalget.
På vår tur fra Drammen, opp bakkene til Sollihøgda, på motorveien inn til Oslo, samt en runde i bygatene så fikk vi et snittforbruk på 0,40 liter på mila, andre fikk 0,34 liter på mila på samme tur, men de var nok noe mer forsiktige med gassfoten enn vi var. WLTP-tallene for blandet forbruk er oppgitt til 0,38 liter på mila.
Vi gleder oss til å få låne Yaris noe lenger tid ved en senere anledning så vi kan se hva slags forbruk man kan regne med i ulike kjørescenarioer, men vi mistenker allerede nå at forbruket blir lavt.
Nye lykter gir bilen et mye mer sportslig preg på utseendet, og sammen med utvidede hjulbuer og nytt design på grill og panser blir rett og slett utseende på nye Yaris ganske så tøft og stilig.
Vi testet Premier Edition, toppmodellen som koster 305.700 kroner. Yaris Life starter på 244.600 kroner.
Delskinnsetene i Premiere Edition var svært gode å sitte i. Man har en noe lavere sitteposisjon enn før, uansett utstyrsnivå, som gir bedre ergonomi når du kjører, spesielt fordi man nå kan trekke rattet langt nok ut. En god sittestilling når man kjører bidrar naturligvis også sterkt til en god kjøreopplevelse.
Ladeplate til mobilen får man fra Style utstyrsnivå, og kobler man mobilen til med USB-kabel får man Apple CarPlay eller Android Auto alt etter hva slags mobil man har.
Bakom girspaken finner man knapp for å velge kjøremodus, normal, eco eller power er de tre valgmulighetene.
Hvorfor man skulle ønske å slå av antiskrens systemet på en Yaris vet jeg ikke helt, men er en knapp for det også.
Så kommer en EVmode-knapp der man kan slå på elektrisk kjøring dersom bilens batteri har fått i seg nok strøm fra bremsing og bilens bevegelser i trafikken.
Brekket er også elektronisk i nye Yaris.
Godt ratt, god og stor infotainmentskjerm, og bra lyd fra JBL-anlegget, svært god head-up display som man kan få med fra utstyrsnivå Style – anbefales på det varmeste! Det gir en egen fred over kjøringen når du ikke trenger å flytte blikket vekk fra veien for å se sentral informasjon fra instrumenter og navigasjon.
I videoen over får du se litt levende bilder av bilen og fra bilens innside også under kjøring.
I hvert forsete er det nå kommet sideairbag mellom setene med tanke på en eventuell sidekollisjon, slik at de som sitter foran ikke skal skade hverandre. En helt ny standard for aktiv og passiv sikkerhet i nye Yaris rett og slett. Autobrems i byen og gjenkjenning av fotgjengere og syklister er også på plass.
Førerdøren er delvis kledd opp i stoff, men ellers er det en del hardplast i omgivelsene i en Yaris. Litt usikker på om det er så genialt at døråpneren også er av plast og ikke av metall, det føltes litt «unødvendig» billig i forhold til følelsen resten av bilen gir som er mye mer eksklusiv.
Vi hadde fått en kjørerute på e-post, og koblet til mobilen vår med USB-kabel for å få opp kjøreruten i Apple CarPlay eller Android Auto.
Da vi skulle tilbake til Toyota Norge i Drammen kjørte vi selvvalgt rute, og da kunne vi teste bilens egen navigasjon, som viste seg å være svært god. At man kan få en like god infotainmentskjerm i en Yaris som man gjør i en Corolla er ganske stilig!
Vi liker førermiljøet godt, men er litt usikre på om knappene på rattet kanskje er litt små? Mulig vi tar feil her.
Deilig å kunne styre den adaptive cruisekontrollen fra rattet, selv om den kanskje kan kreve noen sekunders tilvenning.
I forsetet har jeg masse luft mellom hodet mitt og glasstaket som er standard fra og med utstyrsnivå Style. Når vi så bilen utenfra var det ikke like lett å se at plassen der framme var så god.
Litt rot i baksetet før teststart, for å ha tilgang på alt utstyr, men vi dyttet alt vekk for å se om det var noe plass baki der til store karer.
Vi kan raskt avsløre at det er svært lite strategisk å ha store karer i baksetet av flere grunner, for det første er det ikke så mye kneplass med mindre den som skal kjøre er mye mindre enn meg.
Jeg er for øvrig 184 cm lang, har stor bakende og lang rygg.
Hodet får heller ikke helt plass her bak, men har man normal bakende og er under 180 cm tror jeg nok det skal kunne gå. Jada, jeg forsøkte å ha hodet lenger bak der, men det gikk heller ikke så bra.
Bagasjerommet er akkurat like «stort» som på forrige Yaris, det rommer 286 liter, men selve rommets utforming er ny ettersom bilen nå er kortere og bredere. Man kan ha på et avtagbart hengerfeste på bilen, men det er bare 450 kg som kan trekkes bakom bilen, så den praktiske nytten er mest sykler og lette saker. På taket kan man ha takstativ, så bilen kan sånn sett oppfylle mange praktiske behov i tillegg til transport fra A til B.
Toyota Yaris er designet i Europa og bygget ved Toyota sin fabrikk i Frankrike, dermed er den laget for å passe til det europeiske markedet og våre behov.
Noe av det fine med at det ikke er pressekjøring av nye biler i utlandet er at bilene er i butikk når testene kommer på nett. Fra 10/9 var det premieredager hos landets Toyota-forhandlere både på nye Yaris og på nye RAV4 plug-in hybrid.
Salget av nye Yaris har nådd 900 før bilen har kommet seg til butikken, det er intet annet enn imponerende tall for en liten hybrid, og vi vet at de 900 bare kan glede seg til å få sin nye Yaris.
Husk at du nå kan dra til din nærmeste Toyota-forhandler og teste Yaris selv! Det kan helt klart anbefales!
Les flere tester hos Nybiltester