Nye Toyota C-HR Hybrid testet

Toyota har oppdatert sin crossover C-HR ganske mye mer enn det man kan se ut fra bilens utseende. Vi har testet C-HR for å finne ut om man merker at den er ny!


Toyotas C-HR har fått en oppdatering for første gang i sin livssyklus. Det er i midlertidig ikke så lett å se at dette er en helt ny C-HR, for de utvendige detaljene er særdeles forsiktig forandret.

-->
Det man ikke ser så lett er et oppstrammet understell som gir bedre fjæringskomfort og lavere støynivå.

En annen stor og merkbar forskjell er introduksjonen av en 2-liters bensinmotor med en systemeffekt på hele 184 hk. Dette gir den nye C-HR nok krefter til og oppleves gøyal å kjøre, og med nye strammere fjæringer er den også underholdende i aktiv kjøring på svingete vei. I tillegg har Toyota videreutviklet hybridsystemet, som gjør at det er mer effektivt, og man kan kjøre mer elektrisk enn før.

På en kjøretur fra Drammen til Grimstad i kjølig vær ble snittforbruket 0,53 liter på mila.

Den oransje er den nye Toyota C-HR, mens den blå er den forrige utgaven. Forskjellene mellom dem skriker ikke akkurat mot deg.

En ny støtfanger foran og bak med en enda mer bestemt og litt mer aggressiv holdning har gjort at bilen ser mer ungdommelig og sprek ut på veien.

Tåkelysene har fått et nytt oppholdssted, og lyktene er nye og forbedrede med LED-belysning av veibanen.

Et noe annet design på lyset i baklyktene, samt en ny bakfanger som ser en del kulere ut er hovedendringene bakpå Toyota C-HR.

Vi har testet bilen ved flere ulike anledninger, dermed har vi også fått testet den på vinterføre, og man skal ha litt utfordringer på hverdagens veier for at man ikke skal komme seg helt greit fram med framhjulstrekk.

Utstyrsnivå Orange som vi testet har noen ganske stilige setetrekk, men ellers er mye av utseendet i kupeen beholdt fra forrige modell.

Så hvordan er komforten for sjåføren?

Den er meget god. Setene byr på mange justeringsmuligheter som gjør turer på helt opp til 7 timer på en dag til en lek.

Hans Vidar synes nok at sitteputen er noe kort, og mulighet til å justere sitteputens vinkel har man ikke. Ellers sitter også han godt foran her på tross av manglende justeringsmuligheter.

Et fint ratt å holde i, gode knapper på rattet og en ganske analog instrumentering. Her er det bare å sette seg inn, trykke på start, sette giret i drive og kjøre av gårde.

Enkelt og greit. Cruisekontrollspaken bakom rattet er ikke direkte «ny» i et ellers friskt interiør.

De har beholdt de klassiske og kjente linjene på dashbordet og i midtkonsollen, men de har gjort små forbedringer på steder som skjermen i midten. Her har Toyota montert knapper og to vribrytere på siden av skjermen, noe som ikke var der på den tidligere utgaven. Dette gjør at noe så enkelt som å justere lyden på radioen blir enda enklere enn før da man måtte få fram skjermens digitale «knapper» først.

Introduksjonen av Apple CarPlay er også en oppgradering som gjør at den nye C-HR er veldig lett og bruke. Her er alt lett tilgjengelig og skjermen har en god oppløsning, perfekt for de gangene du bruke navigasjonen i bilen.

Den fine oppløsningen på skjermen gjør også at kvaliteten på ryggekamerat blir meget brukbar, selv om det er et steg opp til BMW og Mercedes-Benz for å nevne noen som er hakket råere på ryggekamerakvaliteten.

Vi testet C-HR også på kalde dager, og da er det meget komfortabelt med rattvarme! Men knappen for rattvarmen er plassert noe langt nede til venstre for rattet til at den oppleves som veldig lett tilgjengelig. Kunne den kanskje blitt plassert lenger opp?

Baksetene er sjelden like komfortable som de fremre setene, og med setet satt i riktig posisjon for føreren er beinplassen noe trang, men på ingen måte ukomfortabel for passasjerene.

Som du ser er kneplassen begrenset, lite luft mellom knær og forsetet, men setet er laget mykt, slik at det ikke er ubehagelig dersom knær skulle komme borti setet.

Takhøyden bak i den nye C-HR?

Joda, det er plass, men det mer sporty designet på taket påvirker plassen. Dersom du er en person som er over 184 cm kan det bli temmelig trangt.

Bagasjerommet på den nye C-HR overasker. Selv om den mer sporty linjen bak gjør at bagasjeplass blir mindre, så er bagasjerommet både dypt og bredt. Det er på 377 liter. Vi kjørte blant annet en tur/retur Kristiansand-Oslo med flere folk, og dermed en del bager i bagasjerommet, og det var da fortsatt plass til mer bagasje. Trenger man ikke store reisesenger og barnestoler og barnevogner kan bagasjerommet holde for mange behov.

Det er også en del praktiske rom under platen i gulvet på bagasjerommet. Her kan man lagre saker og ting det er kjekt å ha med seg i bilen, som for eksempel litt ekstra spylervæske.

Prisene på den nye C-HR er veldig hyggelige og starter på 341.000 kroner for «Active»-utgaven som er innstegsmodellen.

Denne får du da med 1.8-liters hybrid med 122 hk.

«Orange» som er utgaven vi testet, starter på 434.500 kroner før eventuelt ekstrautstyr.

Vil du ha C-HR med firehjulstrekk må du droppe hybridmotoren, for AWD får du kun med en 1.2-liters bensinturbo med 116 hk.

Vi opplevde vinteregenskapene med C-HR som gode med framhjulstrekk, og det er først ved litt spesielle behov for øket fremkommelighet at man kjenner på behovet for AWD.

Hvem er nye C-HR for?

Den nye og forbedrede utgaven av C-HR er for deg som ønsker noe som skiller seg ut designmessig på en sprek og kul måte. En bil du setter deg inn i og ikke ned i. En bil som er enkel å kjøre og manøvrere, og som samtidig ønsker en bil som bruker lite drivstoff under kjøring.

Les flere biltester hos nybiltester.no

Les mer om:

Nyheter Tester