Nye Smart nærmer seg

Den første Smart-modellen i en ny æra er ikke så mange måneder unna.


Mercedes-gruppen har forhåpentligvis gjort noe smart.

Den tyske gruppen, tidligere kjent som Daimler, eies blant annet av den kinesiske Geely-gruppen, eierne til Volvo Cars. Og begge vil gjerne selge flest mulig biler, både i Europa og i Kina.

-->
Mercedes har et merke med et slikt potensiale, nemlig lille Smart. Bybilen er liten og lett, og dermed perfekt som en elbil hvor vekt henger sammen med rekkevidde.

Det har iallfall Mercedes tenkt, som for lengst har annonsert at merket skal bli helelektrisk. Og det med hjelp fra Geely.

De to gruppene har opprettet et felles selskap hvor de eier 50 prosent hver, og Smart Automobile har fått ansvaret for de kommende Smart-modellene.

Arbeidsfordelingen er ganske grei. Mercedes skal hjelpe til med designet og løsningene, mens Geely skal stå for utviklingen og produksjonen. Så ja, det betyr en bil «made in China».

Men nå hører Mercedes en gang hjemme i Europa, så nye Smart skal produsere elbiler både for Europa og Kina, mens det er langt mer usikkert om de dukker opp i resten av Asia og Nord-Amerika.

Smart meldte i februar at de hadde unnagjort før-markedstestene for den første modellen, og dermed har bilen tatt det siste steget inn mot serieproduksjonen og markedslansering.

Hvor hipt og moderne Smart tenker, viser navnet på den kommende elbilen.

Riktignok følger de trenden til mange andre, og bruker numre som navn. Så dermed skal den første modellen også hete 1. Men ikke kun tallet.

For de tar også i bruk nummertegnet. Eller firkant-tasten om du vil. Eller enda mer moderne ‒ hashtag’en ‒ fornorsket til emneknaggen.

Så den kommende elbilen heter dermed Smart #1. Smart nummer 1. Og hashtag 1. Jepp, ganske smart.

Hva #1 vil by på, vet vi ikke så mye om ennå. Det vi vet at den takket være Mercedes-designet er ganske så aerodynamisk med et luftdrag på 0,29, hvor alt under 0,30 er ganske så bra.

Vi vet også at den bør takle norske vinterforhold ganske så bra.

Nå er det langt fra Kina til Nord-Sverige, hvor Mercedes og de fleste andre merkene gjennomføre iskalde vintertester av kommende modeller. Men Kina er så svært at det også er mulig å finne norske vinterforhold der.

Så Smart har satt kursen til Nord-Kina, og der er det bitende kaldt. Ifølge Smart selv dukker tempen helt ned til -40 grader, noe selv Nord-Sverige skal slite med å matche.

Smart #1 nærmer seg altså med stormskritt, og i løpet av våren vet vi nok mer om bilen.

Men at den bør takle norske vinterkulde bør vi kunne forvente, for Smart har altså kjørt den gjennom tøffe og iskalde tester.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter