Porsche har sendt den lynraske Taycan Turbo GT rundt Laguna Seca, og ikke overraskende endte det med rekord. (Fotos: Porsche)

Nye Porsche Taycan Turbo GT er en rekordbil

Det er duket for familieøking i Taycan-familien. Det nyeste medlemmet heter Porsche Taycan Turbo GT, og er lynrask. Den har allerede hanket inn to rekorder.


Tilbake i 2019 tok Porsche sitt helelektriske steg med en helt ny modell kalt Taycan, og siden har det kommet en Taycan 4S, en Taycan Turbo og en Taycan Turbo S.

Men i 911-ånd skal det plusses på med enda flere utgaver, og nå er det snart klart for den virkelige geparden i familien ‒ lynraske Taycan Turbo GT. 

-->
Om ikke en Taycan Turbo GT holder, byr også Porsche på en enda mer banefokusert utgave, en Taycan Turbo GT med Weissach-pakke. 

Sjekk disse tallene:

  • 0-100 km/t på 2,2 sekunder og en toppfart på opptil 305 km/t med Weissach-pakken
  • Attack Mode gir en boost på 120 kW/163 hk ekstra kraft 
  • Opptil 815 kW (1.108 hk) maksimal effekt med Launch Control
  • Opptil 75 kg lettere enn Taycan Turbo S
  • Tilgjengelig med to eller fire seter med Porsche Active Ride suspension
– Turbo GT med Weissach-pakken legger en ny list på nesten alle parametere, slår Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, fast. 

‒ Rå akselerasjon og bremsing, i kombinasjon med Attack Mode og et drivverk designet for maksimalt grep og ytelse. Turbo GT med Weissach-pakken er et realt råskinn som ikke rettferdiggjøres av beskrivelser, modellen må oppleves.

Porsche liker ikke å bare hevde ting, de liker å vise dem. 

Så før markedslansering har de sendt det nye medlemmet rundt en berømt racerbane for å sjekke hva som bor i den. Eller mer riktig, de har sendt den rundt to berømte racerbaner. 

Over i USA fant den produksjonsklare utgaven veien til Laguna Seca i California i forrige måned, og der fløy den rundt banen med det berømte korketrekkeren på 1:27,87 minutter ‒ det raskeste en serieprodusert elbil har gjort runden. Den runden skal du få være med på litt lengre nede.

Men det er ikke alt. 

Porsche har også luftet en pre-produksjonsutgave rundt den aller mest berømte, Nordschleife på Nürburgring. De bilene som er raskest rundt den knapt 21 kilometer lange og beryktede banen får stempelet «verdens raskeste». 

Der hadde tidligere en Taycan Turbo S allerede slettet elbil-rekorden til en Tesla Model S Plaid, så Taycan Turbo GT jaktet sin egen rekord. Og det ble litt som Johannes Høsflot Klæbo mot svenskene ‒ rått parti.

Det nye utgaven gjorde runden rundt 26 sekunder raskere enn tidligere, og klarte runden på lynraske 7:07,55 minutter. Det er nærmest uhørt å senke en rekord med så mye, men det gjorde altså nye Taycan Turbo GT. 

Her knuser nye Taycan rekorden på Nordschleife:

Nå er da også Taycan Turbo GT med Weissach-pakke bygd for racerbanen, og kommer blant annet uten et baksete for å ta ned vekten. 

Ved maksimal effekt kan begge modellene levere mer enn 1.100 hk, og i tillegg har Porsche fokusert på både vekt og aerodynamikk ‒ to særs viktige ting for superbiler. 

For å sikre mer kraft, har modellene en kraftigere og mer effektiv pulse inverter som bruker silisiumkarbid som halvledermateriale på bakakselen, forklarer Porsche. 

– De to rekordene på Laguna Seca og på Nordschleife viser hvilket fantastisk banepotensial det er i Taycan, sier Hiller. 

– For å maksimere resultatene på bane, er det ikke nok å bare ha så mye kraft som mulig. Totalpakken med akselerasjon og bremsing, grep i svingene, aerodynamikk, stabilitet og finjustering må være riktig. Med Taycan Turbo GT, og spesielt i Taycan Turbo GT med Weissach-pakken, har ingeniørene våre oppnådd helt fantastiske resultater. Ingeniørene har allerede gjort en bunnsolid jobb med de nylig oppdaterte Taycan-modellene. Med våre nye GT-biler heves nok en gang standarden når det kommer til kjøredynamikk.

Ok, vi lovte en runde rundt Laguna Seca, så her er den. Men heng med videre, for du må selvsagt få med deg hva Porsche har gjort med de to nye Turbo GT-utgavene. 

Og ja, det føles vitterlig litt rart å være med en superbil rundt en slik runde uten å høre motoren.

Den store endringen skjer når Attack mode slippes løs, for da får bilene tilgang til opptil 120 kW/163 hk ekstra kraft i 10 sekunder. Denne er basert på push-to-pass-funksjonen i de andre Taycan-modellene, men optimalisert for banekjøring. 

De som har sett Formel E kjenner denne igjen, og i Taycan Turbo GT fungerer den akkurat som i Porsches 99X racerbiler i den helelektriske søsterserien til Formel 1. 

Attack Mode åpner for 50 kW/68 hk mer boost-effekt enn push-to-pass, og kan aktiveres både via modusbryteren ved siden av rattet og via høyre girhendel på rattet. 

Porsche har gjennomført omfattende oppgraderinger av Taycan-modellserien, og Taycan Turbo GT og Taycan Turbo GT med Weissach-pakken skal altså ta ytelsen til neste nivå. 

Utstyrt med en kraftigere pulse inverter har begge bilene 580 kW/789 hk, og gjennom launch control øker dette til opptil 760 kW/1.033 hk med overboost-effekt. I et par sekunder leverer de opptil 815 kW, og dette tilsvarer ville 1.108 hk. 

Dette gjør sitt til Taycan Turbo GT bruker 2,3 sekunder på sprintøvelsen, mens Weissach-pakken senker 0-100 km/t ned til 2,2 sekunder. Dette gjør modellen en til to tideler raskere enn Taycan Turbo S. 

Ikke så stor forskjell der altså, så hvordan klarte den runden på Nordschleife 26 sekunder raskere? Vel, 0-200 km/t viser blant annet hvorfor. 

Her gjør Taycan Turbo GT uten/med Weissach-pakken bruker henholdsvis 6,6 eller 6,4 sekunder, noe som er opptil 1,3 sekunder raskere enn Taycan Turbo S.

Den noen kryptiske pulse inverteren spiller en nøkkelrolle for å kontrollere den elektriske motoren. I begge Taycan Turbo GT-modellene brukes pulse inverter med maksimalt 900 ampere på bakakselen, forklarer Porsche. 

Det betyr at de leverer mer kraft og dreiemoment enn i Taycan Turbo S, som har 600-ampere i pulse inverteren. 

For bedre effektivitet brukes også silisiumkarbid som halvledermateriale. Overføringsforholdet og robustheten til girkassen er også forbedret, noe som muliggjør høyere dreiemomentverdier, sier Porsche videre. 

Det maksimale dreiemomentet for begge de to nye utgavene lyder på 1.340 Nm, mens WLTP-rekkevidden for Taycan Turbo GT-modellene lyder på 555 kilometer. 

Vekt er viktig for superbiler, og tyskerne har klart å redusere vekten til Taycan Turbo GT med opptil 75 kilo sammenlignet med Taycan Turbo S. 

Her er det brukt enda mer karbon, både for deler og det er til og med brukt karbonfiber i B-stolpene. Bilene har også seter laget av karbonfiberforsterkede polymerer (CFRP). 

Taycan Turbo GT er altså familiens overhode, og kommer selvsagt som standard med Porsches dynamics-pakke som inkluderer Porsches Active Ride-fjæring med GT-tuning. 

Under dynamisk kjøring sikrer denne fjæringen god kontakt med veien ved hjelp av en balansert belastning på hjulene, forklarer Porsche. 

Bilene kommer også med 21-tommers felger kledd med noen litt mer spesielle sommerdekk for høy ytelse, og de eksklusive Turbo GT-felgene sparer vekt og sikrer samtidig effektiv ventilasjon av bremsene.

Weissach-pakken fokuserer altså på vektreduksjon, og alt utstyr som ikke er strengt nødvendig er fjernet. Det gjør bilen rundt 70 kilo lettere enn Turbo GT-søsteren med fire seter.

Når det gjelder aerodynamikken har Porsche satt på en ny frontspoiler med aeroblader som er unike for Taycan Turbo GT, og bak har den en adaptiv spoiler med en såkalt Gurney-flap kjent fra motorsporten. 

I tillegg er det luftavbøyerelementer på undersiden og en ny frontdiffusor, og bilene med Weissach-pakken har også en fast bakre vinge med vingestøtter festet til karosseriet. 

Total er marktrykket på imponerende 220 kilo.

Og nå kommer vi til noen litt merkelig med det hele, for vi har nemlig kommet til prisene. 

Støre-regjeringen mener at bilkjøperne ikke betaler nok avgifter, så de har klasket på med en ny vektavgift på 12,90 kroner for hver kilo over 500 kilo. Det gjør et merkelig utslag for Porsche Taycan Turbo GT. 

Standardutgaven blir nemlig litt billigere enn den råe Taycan Turbo GT med Weissach-pakke. Jepp. 

Her er prisene inkludert frakt og levering i Oslo:

  • Porsche Taycan Turbo GT: 2.604.541 kroner
  • Taycan Turbo GT med Weissach-pakke: 2.603.633 kroner
Porsche Norge opplyser at modellene er klare for levering i løpet av våren, så de to nye råskinnene er ikke langt unna. 

Her er bilder av Porsche Taycan Turbo GT i det elementet den kanskje trives aller best i, på racerbanen.

Bildeserie
Hva tenker du