Faktisk var sportsbilmerket Porsche ganske tidlig i gang med den helelektriske satstingen, og i 2020 ble de første elbilene kalt Taycan levert til kunder.
Da hadde de fem år tidligere viste fram konseptet som førte til den rene elbilmodellen, en bil passende nok kalt Mission E.
Porsche melder at under innledende prøvekjøringer med pre-serie Taycan mellom Los Angeles og San Diego har gitt rekkevidder på opptil 587 kilometer, og den praktiske testen ble gjennomført på offentlig motorvei i forrige uke.
I tillegg til bedre rekkevidde lover tyskerne også oppgardert lading, så nye Taycan får seg et løft på alle de viktige områdene.
Nærmere 600 kilometer på motorveien er imponerende, for når bilene runder 100 km/t går forbruket generelt opp. Og for å vise at dette faktisk var en praktisk test tok de med seg 12 journalister på turen mellom Los Angeles og San Diego.
Der kjørte bilene med en maksimal hastighet på 75 mph som motorveiene åpner for, og dette tilsvarer rundt 120 km/t. Alle fire testbilene var utstyrt med den større Performance Battery Plus.
Bilene ble ladet ved Electrify America Charger, og her oppnådde de over 300 kW ladeeffekt i mange minutter, melder Porsche. Ladingen fra 10 til 80 prosent ble klokket inn til under 20 minutter, og både ladeytelsen, ladetiden og tiden det tar å starte ladingen har fått seg et løft.
Les også:
- Mer sportslig utgave av Hyundai Kona klar
- Vintertest av Volvo C40 Recharge Twin Motor
- Test av Nio EL6 på vinterveier