Faktisk var sportsbilmerket Porsche ganske tidlig i gang med den helelektriske satstingen, og i 2020 ble de første elbilene kalt Taycan levert til kunder.
Da hadde de fem år tidligere viste fram konseptet som førte til den rene elbilmodellen, en bil passende nok kalt Mission E.
Oppdrag elbil fortsetter med full styrke, og i tillegg til at den første modellen basert på en ny plattform kalt PPE, en ny generasjon Macan, er de også i sluttfasen med utviklingen av en ny Taycan.
Den har de allerede sendt rundt selveste Nordschleife, og der barberte testfører Lars Kern hele 26 sekunder av rundetiden satt med en Taycan Turbo S Sport i 2022. Det er intet mindre enn et hav når det kommer til motorsport.
Kern kusket nye Taycan rundt «det grønne helvete» på 7:07,55 minutter, og det er lynraskt. Den elektriske hyperbilen Rimac Nevera med nærmere 2.000 hestekrefter brukte til sammenligning 7:05,298 minutter da den satte rekordtiden for elektriske superbil i august 2023, så nye Taycan er rett i hælene på denne. Imponerende!
Nå viser også vanlige veitester at Taycan også tar et solid sprang når det kommer til rekkevidde, og dagens bil som er tilgjengelig i fire modellversjoner har en rekkevidde fra litt over 400 kilometer til rett over 500 kilometer. Det slår nye Taycan enkelt.
Porsche melder at under innledende prøvekjøringer med pre-serie Taycan mellom Los Angeles og San Diego har gitt rekkevidder på opptil 587 kilometer, og den praktiske testen ble gjennomført på offentlig motorvei i forrige uke.
I tillegg til bedre rekkevidde lover tyskerne også oppgardert lading, så nye Taycan får seg et løft på alle de viktige områdene.
‒ For den spesielt effektive Taycan sportssedanen med det store batteriet, resulterte denne praktiske, siste testen i en total rekkevidde på opptil 587 kilometer, sier visepresidenten for modelllinjen, Kevin Giek.
‒ Et flott resultat. Rekkeviddetesten i Sør-California demonstrerte på imponerende vis hvor effektiv den omarbeidede Taycan er. Vi fortsetter å fokusere på vår «raskreise»-strategi for elektrisk mobilitet ‒ korte ladestopp sammen med høy rekkevidde i den virkelige verden takket være effektive drivlinjer.
Nærmere 600 kilometer på motorveien er imponerende, for når bilene runder 100 km/t går forbruket generelt opp. Og for å vise at dette faktisk var en praktisk test tok de med seg 12 journalister på turen mellom Los Angeles og San Diego.
Der kjørte bilene med en maksimal hastighet på 75 mph som motorveiene åpner for, og dette tilsvarer rundt 120 km/t. Alle fire testbilene var utstyrt med den større Performance Battery Plus.
Bilene ble ladet ved Electrify America Charger, og her oppnådde de over 300 kW ladeeffekt i mange minutter, melder Porsche. Ladingen fra 10 til 80 prosent ble klokket inn til under 20 minutter, og både ladeytelsen, ladetiden og tiden det tar å starte ladingen har fått seg et løft.
Totalt har Porsche satt sammen nærmere 150.000 eksemplarer av Taycan siden produksjonsstart, og i dag er er de viktigste markedene USA, Storbritannia, Tyskland og Kina. I Norge er det registrert over 5.000 slike biler, så den er en liten favoritt også her.
Den omfattende oppdaterte Taycan skal presenteres om kun få dager, så den nye utgaven bør ikke være altfor langt unna.
Les også: