24. november er en stor dag for Porsche og Panamera-fans. For da det avdukes en helt ny generasjon av bilen som kom i 1. generasjon i 2009 og 2. generasjon i 2016.
Den generasjonen har altså blitt sju år nå, og svært mye har skjedd på den tiden. Det inkluderer en digital revolusjon hvor gårsdagens analoge dashbord er erstattet med morgendagens digitale. Det betyr skjermer framfor knapper.
Porsche Driver Experience baner vei for disse, og tilbyr i tillegg til en heldigital skjerm også på en masse muligheter for tilpasning og smart betjening. Det viser de første bildene av innsiden til den nye Panameraen.
Her er en viktig del av det hele grupperingen av kontrollelementene som er relevante for kjøring, og disse skal i en optimal verden være nær rattet. Og det er nettopp det de er i nye Panamera, og dette forenkler ikke bare kjøringen på for eksempel bane ‒ men også i hverdagen. Du skal selvsagt få eksempler.
For eksempel har vippebryteren for å navigere gjennom alternativene som tilbys av instrumentgruppen, og modusbryteren for å velge kjøreprogrammer, funnet veien direkte til rattet.
Girvelgeren er plassert rett ved siden av, noe som igjen baner vei for andre ting i midtkonsollen. Og dit har et klimakontrollpanel som kombinerer berøringsflater og fysiske brytere funnet veien. Ifølge Porsche er dette like intuitiv som den er elegant.
Nye, finneløse og elektrisk justerbare lufteventiler har også funnet veien til midtkonsollen, mens det er mulig å bytte mellom flere forhåndskonfigurerte og personlig tilpassede klimakontrollmoduser ved å trykke på en knapp, forklarer tyskerne.
I tillegg byr oppbevaringsboksen i midtkonsollen på mer plass enn før.
Foran er det en 12,6-tommers skjerm i et buet og frittstående design, og her har Porsche strukturert kjøreinformasjonen som vises i tre områder. Her er det mulighet for forskjellige konfigurasjoner, mens det er et valgfritt head-up-display som også kan betjenes direkte fra rattet.
Porsche sier at de har tenkt helhetlig når de har designet det nye innredningskonseptet, og alt fra dørene, dashbordet til midtkonsollen skal fungere som en helhet.
Nytt av året er at stemningslys finner veien rundt hele panelet, mens komforten også får seg et løft med nye materialer.
Bak kommer også Executive-modellene med et nytt baksetesystem, og denne skal tilby en optimalisert sittestilling. Så ja, Porsche har også tenkt på baksetepassasjerene.
Sjekk dette:
Tyskerne sier at de også har tenkt på farge- og materialvalgene i nye Panamera, og her skal det være mulig å velge mellom en masse varianter i et tofarget design. I tillegg skal matchende dekor og aksentalternativer løfte atmosfæren enda et hakk.
En annen «første» for Panamera er at det blir mulig å få denne med et skinnfritt utstyr, og her kombineres materialer som Race-Tex og Pepita-stoff.
At selve kjøreopplevelsen i nye Panamera bør bli bra viser de voldsomme testene bilen har vært igjennom. Den har både vært testet i Skandinavia (kulde), Sør-Afrika (varme), USA (høyde) og Asia (luftfuktighet og trafikkorker).
Her er to av testbilene fotografert i Barcelona, hvor Porsche gjorde unna de siste testene og finjusterte den kommende generasjonen før den store avdukingen 24. november.
Les også: