Annonse
Hjem Nyheter Nye Octavia RS blir ladbar

Nye Octavia RS blir ladbar

Skoda er klar med en ny RS-versjon av Octavia, og den følger en stolt arv.

RS står for Rally Sport og er to bokstaver som gir Skoda-fansen elektrisk stemning. La deg ikke lure av at også Audi har RS-modeller, for tyskerne kom første gang med RS2 eksakt 20 år etter Skoda brukte benevnelsen.

Men vi må også nevne at Ford slo de begge, og brukte RS allerede i 1969.

For Skodas del ble disse to bokstavene introdusert i 1974, og de første modellene var Skoda 180 RS og Skoda 200 RS ‒ to rally-prototyper av vanlige modeller.

Duoen formet grunnlaget for den neste, den berømte 130 RS som kom i 1975. I Norge kjenner vi denne modellen spesielt godt, ettersom vår egen rallystjerne på den tiden, John Haugland, kjørte en slik bil.

Saken fortsetter under Annonsen

Siden har det vært mange høydepunkter, med et helt nytt er nå på trappene.

Men la oss ta dem kronologisk.

Starten: Skoda 130 RS

Etter suksessfulle tester med prototypene 130 RS og 200 RS i 1974, presenterte Skoda den første «ordentlige» RS-modellen i 1975 ‒ eksakt 40 år siden.

130 RS var laget med tanke på å spare vekt, og fikk blant annet deler i aluminium og fiberglass. Dette gjorde at den todørs coupémodellen basert på 110 R kun veide inn til smått utrolige 720 kilo.

Den bakhjulsdrevne bilen hadde en 1.3-liters motor som leverte 140 hestekrefter, og alt dette sørget for at den slukte svinger i et voldsomt tempo.

Faktisk gikk det så unna at den tok de to øverste plassene under Rally Monte Carlo i 1977, og samme år var bilen også raskest under Akropolis Rally.

Den funket ok på bane også, og gikk blant annet til topps i European Touring Car Championship (ETTC) i 1981.

Den nye stjernen Skoda Octavia RS

I 2000 gikk Skoda inn i rally-VM med en Octavia WRC, og på samme tid introduserte de en produksjonsmodell med RS-bokstavene.

Siden den gang har RS vært ensbetydende med prestasjonsmodeller fra Skoda.

Lansert for akkurat 20 år siden ble den raskt en suksess, og under panseret var det en 1.8-liters turbomotor med 180 hk.

Først lanserte Skoda denne som en sedan, og deretter en kombo-stasjonsvogn, og alle versjonene etter dette har kommet som begge versjonen.

Den første Octavia RS ble produsert til 2005, og da hadde tsjekkerne satt sammen totalt 17.600 eksemplarer.

2. generasjon Skoda Octavia RS

Nå nøyde ikke Skoda seg lenger med kun en bensinmotor, men tråkket også til med en dieselvariant for den 2. generasjonen av Octavia.

Mens TFSI-motoren hadde 200 hk, kunne TDI-motoren skilte med 170 hk.

Og det slo umiddelbart an.

Med over 87.000 eksemplarer brøt også Octavia RS den magiske 100.000-grensen før de satte sluttstrek.

3. generasjon Skoda Octavia RS

3. generasjon Octavia ble lansert i 2013, og var til og med enda mer suksessfull enn tidligere.

Denne introduserte også den røde stripen bak som har blitt kjennetegnet for alle RS-modellene.

2.0 TSI hadde 220 hk, mens for dieselversjonen 2-liters TDI økte antall hk opp til 184 sammenlignet med forrige diesel-generasjon.

For første gang var det også mulig å få den med firehjulstrekk.

Litt senere produserte bensinmotoren 230 hk og deretter 245 hk i den berømte Octavia RS 245.

RS-versjonene ble faktisk så populære at både i Tyskland, Storbritannia og Sveits sto disse for 20 prosent av det totale Octavia-salget.

Totalt ble det produsert 172.000 eksemplarer av denne.

Nytt fjes: Skoda Fabia RS

I 2003 satset Skoda videre, og den neste RS-modellen ble Fabia.

Den ble introdusert under Genève Motor Show, og fungerte som en plattform til rallybilen Fabia WRC.

Fabia RS er den eneste modellen som brukte 1.9 TDI-motoren, som kom med 130 hk og et lavt forbruk. Faktisk slurpet den kun i seg 0,56 liter på mila, ifølge Skoda selv.

Dette var ikke en rakett, og brukte 9,6 sekunder på 0-100 km/t med en toppfart på 204 km/t.

I 2010 kom de med en versjon av Fabia RS som hadde en 1.4-liters bensinturbo som hadde 180 hk, og denne var utstyrt med en 7-trinns DSG-kasse. Da var det også mulig å få denne som kombi-stasjonsvogn i likhet med Octavia RS.

Rekordholderen Skoda Kodiaq RS

Kodiaq RS ble lansert i 2018, og den ble dermed den første SUV-modellen som kom inn i RS-varmen.

Den satte like godt ny rekord rundt legendariske Nordschleife for 7-seters SUV med tiden 9.28,84 minutter, så denne er sprek både rett fram og i svinger.

Hjertet er en 2-liters TDI med 240 hk, og for at den også skal høres rå ut har Skoda utviklet Dynamic Sound Boost for den sterkeste Kodiaq-versjonen.

Neste ut: Skoda Octavia RS iV

iV er romersk for 4, og som vi skjønner er den neste ut en 4. generasjon av Octavia RS.

Bildet over kan dermed være noe forvirrende, men det står altså for vRS og ikke VI.

Og denne kommer også med en nyhet.

Octavia RS iV blir nemlig den første ytelsesmodellen som kommer som ladbar hybrid, og får premiere under Genève Motor Show i begynnelsen av mars.

Lite er foreløpig kjent rundt den kommende generasjonen, men Skoda som leverte 1,24 millioner biler i 2019 har nok noen forventinger til den kommende modellen ‒ og den foreløpige siste i en stadig større RS-verden.

Lite er foreløpig kjent rundt den kommende generasjonen, men Skoda som leverte 1,24 millioner biler i 2019 har nok noen forventinger til den kommende modellen ‒ og den foreløpige siste i en stadig større RS-verden for Skoda.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,647FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker